Vliegen & San Francisco

Door Vic & Syl & Tip & Nat - 19-07-2017 08:45

Als ik dit schrijf op mijn mobiele telefoon zitten we alweer bijna 3 uur in het vliegtuig. Afgelopen nacht hebben we allemaal niet heel goed geslapen, waarschijnlijk door de temperatuur op de kamer. Voor de wekker aan ben ik dus ook al wakker. Na een lekkere douche kleden we ons aan om vervolgens uit te checken bij het hotel. We willen ontbijten op Schiphol. Buiten wachten we op de shuttle-bus die ons naar Schiphol brengt. Het is zwaar bewolkt maar niet echt koud. Als we op Schiphol zijn gaan we gelijk naar de incheck-balie. Er staat al een rij, maar het gaat er redelijk vlot. We krijgen een pre-check als we in de rij staan.

We komen erachter dat we de papieren tickets niet bij ons hebben....niks aan de hand, we staan gewoon in het systeem en ik heb ze ook op mijn mobiel staan inclusief de gereserveerde plaatsen voor zowel de heen- als de terugreis. Onze bagage is niet te zwaar gelukkig 😊. Na het inchecken en afdroppen van de koffers is de security-check. Die hebben we goed doorstaan. Gelukkig geen schoenen uit. Vervolgens de douane met een aardige beambte die geïnteresseerd is in waar we heen gaan, of wil je het nieuwsgierig noemen ? Nou ja, wij vonden het niet erg. Na de douane tijd voor ontbijt. We hebben nog genoeg tijd. Het is dan net 8 uur geweest. We hebben mooi uitzicht op een aantal gates waar vele vliegtuigen klaargemaakt worden voor vertrek. Na het ontbijt kijken we nog wat rond bij de vele winkels die er zijn. Dan nog lekker een cappuccino voordat we naar het vliegtuig gaan. Rond 9.45u lopen we naar onze gate die vlakbij is. Ons vliegtuig vertrekt om 10.20u. Daar aangekomen nog weer de paspoort-controle samen met de boarding-passen. We maken een foto van "ons" vliegtuig en dan hoor ik mijn naam. Ja hoor.....IK ben in de steekproef gevallen, IK, samen met mijn handbagage, krijg een uitgebreidere check. Schoenen uit, een oppervlakkige fouillering en mijn bagage wordt door een scan gehaald. Er wordt gecontroleerd op aanwezigheid van sporen van explosieven. Jaja, dat was een hele belevenis. We waren dan ook als laatste aan boord.

We zouden niet bij elkaar zitten, dat wisten we van te voren. Uiteindelijk bood een Nederlands stel aan te ruilen zodat Victor en ik naast elkaar konden zitten. Nathan zit voor ons aan het raam en Tipani achter ons, ook aan het raam. Het Nederlandse stel kon door deze ruiling ook naast elkaar zitten. Precies om 10.20u vertrokken we. Al snel kwamen de stewardessen langs met drinken. Niet lang daarna kregen we een best lekkere maaltijd. Deze bestond uit pasta, sla, broodje en een dessert (appelcrumble).

We hebben geen eigen beeldschermpjes op onze eigen plek. Er hangen een aantal grotere schermen waar nu een film wordt gedraaid. Het geluid kan je volgen op je eigen plek dmv een plug-in. We zijn net over IJsland gevlogen. Dat was redelijk goed te zien. Nu vliegen we boven de wolken. Beneden ons zal niet veel meer te zien zijn dan de Atlantische oceaan, maar op dit moment wordt deze afgeschermd door een dik wolkendek. De vliegtijd naar Dallas is volgens de prognose een uur sneller dan normaal. Misschien hebben we wind mee en is de luchtconditie goed ? In ieder geval, als dat zo is, dan landen we in Dallas rond 14.00u lokale tijd en hebben we ruim 3 uur de tijd om over te stappen. Daar pinnen we waarschijnlijk onze eerste Amerikaanse dollars zodat we dat niet gelijk in San Francisco hoeven te doen.De vliegtijd Dallas naar San Francisco is 3.35u, maar op dat stuk gaan we nog verder terug in de tijd.

Landing Dallas, overstappen en security-check

We zijn op Dallas airport geland om 13.30u. Ruim een half uur eerder dan de oorspronkelijke tijd. Op het vliegveld gaan we eerst door de security-check self- service. We staan er eerst wel even in de rij voordat we aan de beurt zijn. Via een beeldscherm moet je je paspoort scannen, moet je wat vragen te beantwoorden mbt de reden van verblijf en een afdruk te maken van 4 vingers (duim niet) en via een kleine camera wordt er een foto van je gemaakt. Vervolgens rolt de foto van jezelf afgedrukt uit een kleine printer bij het beeldscherm. Volgende stap is via een douane-beambte, hij keek naar ons paspoort en vroeg waar we naar toe gaan. De uitgeprinte foto's nam hij in. Weer werd er een vingerscan gemaakt en we moesten weer in een lens kijken. Toen de bagage ophalen, vervolgens weer afdroppen. Daarna door de handbagage-check en de bodyscan en nu de schoenen uit en ja toen was alles eindelijk klaar. We hebben nog wat gedronken en er heerlijke tortilla-chips bij gegeten.

Daarna weer klaar voor de volgende vlucht. Met een skyline zoals ze die daar noemen gingen we naar de juiste gate. Een skyline is op het vliegveld van Dallas een transportsysteem met zelfrijdende wagons die langs alle gates gaat. Bij de gate werd omgeroepen dat het een drukke vlucht was. Er werd verzocht om je eventuele handbagage in te checken omdat er niet genoeg ruimte zou zijn om alle handbagage mee aan boord te nemen. In tegenstelling tot de eerste vlucht hadden we nu wel ieder een eigen beeldscherm. Het was een vlucht van ongeveer 3 uur naar San Francisco. In San Francisco halen we onze bagage van de bagage-band. Dit gaat redelijk snel. Dan gaan we naar BART, een metro-vervoer systeem in San Francisco.

Het hotel: Hotel Whitcomb, we zijn echt moe als we daar aankomen. Bij de receptie staat geen vriendelijke meneer en het gaat ook niet al te snel. Als we eindelijk naar de kamer mogen zijn we blij. De kamer is niet erg groot. Er staan 2 2-persoonsbedden, we hebben een kleine badkamer, maar ook nog een grote inloopkast met kluis en waar we al onze bagage kwijt kunnen. We organiseren onze spullen een beetje en Victor haalt met Nathan voor ons allemaal een frietje bij Burger King aan de overkant van het hotel. Gauw eten en dan slapen. We zijn in no-time in dromenland. Tot de volgende morgen 7.30u slapen we.

Onze eerste dag San Francisco! Vanmorgen ontbijten we tegenover het hotel. Een echt Amerikaans ontbijt, pancakes, bacon, french toast, scrambled eggs. Het smaakt heerlijk. En hoe bijzonder voelt het. Dan gaan we op pad. We gaan een stadswandeling maken door San Francisco. We komen bij Union Square, drinken koffie bij Starbucks, lopen door Chinatown, kopen fortune-cookies, we lopen langs de kust, daar is het erg druk en het is leuk te voelen dat daar een heel andere sfeer hangt. Qua weer is het goed, lekkere temperatuur en zonnig.

We gaan ook nog naar de Coit Tower waar je een mooi uitzicht hebt over de stap. Dat is een route van de never ending stairs voor mijn gevoel. De traptreden hebben we niet geteld maar het waren er veel. Als je dacht dat je boven was verscheen er weer een andere trap. Maar het traplopen werd wel beloond met een mooi uitzicht.

Uiteindelijk zijn we best moe en besluiten dan naar het hotel te gaan. We halen vlakbij het hotel 4 pizza-slices die heerlijk smaken. Moe maar tevreden gaan we naar bed.

Dinsdag 18 juli

Vanmorgen komen we erachter dat we niet allemaal goed hebben geslapen. Toch ietwat last van een jetlag. We halen vlakbij wat broodjes en zuivel voor het ontbijt. Daarna gaan we op weg naar Alcatraz. We hebben hiervoor al maanden geleden de kaarten gekocht. Het weer is bewolkt en het is best fris. Uiteindelijk komt de zon op het eiland waar Alcatraz ligt gelukkig weer tevoorschijn. Het bezoek aan Alcatraz is indrukwekkend. We maken gebruik van de audiotour die er ook in het Nederlands is. De verhalen die verteld worden over gebeurtenissen in de gevangenis en het leven van de gevangenen en de meerdere ontsnappingspogingen die er geweest zijn maken best indruk. Een bijzonderheid van de museumwinkel: er zat een ex-gedetineerde (William G. Baker) die best lang is opgesloten geweest zijn eigen geschreven boek te signeren. Na Alcatraz varen we terug naar het vasteland.

Daar lopen we naar Pier 41, Fishermans' warf om fietsen te huren. We gaan ride the Golden Gate by bike doen! Dat was echt een enorm leuke belevenis. Helaas bleek onderweg mijn fiets niet goed te zijn. Het schakelen leverde problemen op. Na contact te hebben opgenomen met de fietsverhuurder werd er een andere fiets afgeleverd op de plek waar we (ik) gestrand was. De fietstocht over de Golden Gate bridge was zoals gezegd een bijzondere ervaring. We waren niet de enige maar dat mocht de pret niet drukken. Daarna fietsten we naar Sausolito waar we met de boot weer naar het vaste land werden gebracht. Straks de fietsen inleveren, een hapje eten en terug naar het hotel.

Wat was het weer een mooie dag vandaag.

Morgen de camper ophalen. Daar hebben we zin in.