27 en 28 sept. Highway 1 en Monterey

Door J. Ploeg - 29-09-2011 07:16

Van de vorige etappe wilde ik jullie 1 foto niet onthouden, net over het hogste punt op de Tioga pas zagen we op redelijk korte afstand van de weg deze hertenmoeder met twee kalfjes (even zoeken naar nummer 2)

27 sept.

Vanuit Oakhurst gaat het nog even zo’n 700 meter bergafwaarts tot we in de vlakke binnenlanden van California aankomen. En daar begint het dan ook gelijk met eindeloze akkers met druiven en allerlei andere vruchten

Dit is trouwens de Amerikaanse manier van druiven plukken, ze rijden met twee machines tussen de bomen door, de ene grijpt de boom en takken en schudt de druiven op een aflopende band die boven de andere machine uitkomt. Wel iets anders als ons idee over druiven plukken in bijvoorbeeld Frankrijk.....

Voor we bij ons hotel in Monterey aankomen rijden we uiteraard even een stuk van de beroemde Highway 1, die langs de hele westkust van de USA loopt, we lunchen nog even in Big Sur langs de No 1, daarvandaan is het nog maar een kort stukje naar Monterey maar wel een heel mooi stuk!

Vanuit ons hotel in de binnenstad (meer dan 100 jaar oud)- met toevallig een leuke farmermarket in de straat waar we vanuit onze kamer opkijken -

wandelen we ’s avonds naar de Fisherman’s Warf om daar wat te eten. (Let wel, ook Monterey heeft een Fisherman’s warf net als San Francisco), ook hier hoor je gelijk de zeeleeuwen!

28 sept.

Vanmorgen eerst naar het Monterey Bay Aqarium, gevestigd in één van de oude fabrieken langs de Cannery Row. Hier werden vroeger vooral sardines ingeblikt en over de hele wereld geexporteerd. Nu zijn alle fabrieken omgetoverd in een toeristengebied vol met restaurants, shops en galerieen.

Het aquarium zelf is erg mooi opgezet met veel aandacht voor de echte biotopen, de kust/strand, koraalgebied, diepzee, etc. Allerlei vissen, haaien, enzovoort laten we even achterwege, maar hierbij wel twee foto’s welke ik zelf bijzonder vindt, Wel eens twee dansende zeepaardjes gezien? Of een dergelijkmistiek wezen? (Ook een zeepaard(je).

Het aquarium ligt uiteraard pal aan zee, binnen hebben ze zeeotters, waarvan we het voederen hebben gezien waarbij ze al etend op hun rug drijven, laat ik buiten vanaf de balustrade nou ook nog een echte wilde zeeotter zomaar al etend voor de lens krijgen!

De dag verder besteed aan het verder rondshoppen en na ook nog even een bezoek aan de Pebble Beach Golfshop (het golfbloed kruipt waar het….) gaan we terug naar het hotel, morgen komt de trip naar onze laatste bestemming op deze prachtige reis, San Francisco!