Dag 15 en 16, 3 en 4 juni: Oakhurst - San Francisco

Door Sabine Frijns - 05-06-2015 07:39

Oakhurst, 25 graden - San Francisco, 20 graden, 315 km

Gisteren zijn we in San Francisco aangekomen en hebben de auto bij het vliegveld ingeleverd. Hier in de stad kun je niet veel met een auto, het is enorm druk en parkeren kost een fortuin. Dus de laatste dagen gaan we lopend of met het openbaar vervoer. Gisteren zijn we naar Union Square gegaan, het hart van de stad, met de 'iets' duurdere winkels. San Francisco staat erom bekend dat er veel zwervers zijn en die komen we dan ook genoeg tegen, eer we bij Union Square zijn. Echt heel prettig is dit niet, geen fijn gezicht en zeker een grote tegenstelling als om de hoek de Prada-, Versaces- en Burberry-winkels liggen. Maar goed.

Eenmaal in het centrum doet alles heel gezellig aan, livemuziek op het plein, mensen dansen, drukte eromheen. Uiteindelijk terecht gekomen in een typisch rock 'n roll-restaurant, heel Amerikaans; kon zo uit Grease komen. Nog even een kroegje bezocht waar ze Guinness hebben, maar waar het niet echt gezellig is, dus laten we het daarbij

Vanochtend de taxi naar de kust, pier 33, genomen. We nemen daar de boot naar Alcatraz, tickets die we maanden geleden in Nederland hebben geboekt. En gelukkig maar, de eerste beschikbare tickets zijn pas voor as. maandag. Het bezoek aan Alcatraz is absoluut de moeite waard en interessant. We blijven er zo'n 2 uur en gaan dan met de boot terug.

Op weg naar Fisherman's Warf, pier 39, een paar honderd meter verderop. Een heel gezellig gebied, langs de kust lopend met winkeltjes, restaurants, terrasjes. Ook hier blijven we een paar uur. En dan leren we San Francisco pas echt kennen; we gaan te voet naar Lombard Street; waarschijnlijk wel bekend (hele steile straat, waar auto's sterk zigzaggend naar beneden rijden). Maar nu blijkt pas hoe intensief lopen in San Francisco is; elke weg gaat of steil omhoog of steil omlaag en met steil bedoel ik echt steil. Mijn hemel, wat heb ik gevloekt. Maar we zetten door en bereiken inderdaad Lombard Street, maken met nog minstens 100 dolenthousiaste Japanners de bekende foto's en gaan verder naar China Town... Bergop, bergaf, bergop, bergaf...

Uiteindelijk lopen we nog naar Union Square, gelukkig hier iets minder steil allemaal en zoeken we de Apple Store op, om een blik te werpen op de Applewatch. Helaas is die hier ook nog niet te koop, maar Levin krijgt een uitgebreide instructie en mag 'm zelfs even omdoen. Glunder, glunder.

Doodmoe van het lopen de hele dag gaan we terug naar het hotel. Onze indruk over San Francisco is heel positief; een hele gezellige stad. Morgen helaas onze laatste dag.