Dinsdag 23 juli denalipark

Door Goud - 24-07-2019 20:53

Vanmorgen wekker gezet en om 6 uur uur eruit , na het ontbijt naar de busdepot gelopen waar er al om kwart over 7 een rij stond voor de bus naar Kantishna een rit van 92 mijl heen en 92 mijl terug. Stonden natuurlijk in de verkeerde rij, maar scherp om kwart voor 8 reed de bus weg. Het eerste stukje (12 mijl) is verhard daarna gravel. Langs de route kom je nog verschillende campgrounds tegen met een beperkt aantal plekken, het visiterscentre en de sleehonden kennel.

We hadden de goedkope tour, dwz geen gids (maar wel een buschauffeur die je de oren van je kop lulde) en geen broodjes en drinken  (dat hadden we zelf meegenomen ) eten en drinken kan je onderweg niet kopen.  We hoopten dat we eindelijk wildlife zouden zien, in Alaska (Denalipark) leven in het wild Grizzley bears, dall sheep, Caribou’s, Moose, wolves en red foxes als “ grote dieren” . Konijnen zijn er niet maar wel hazen , grondmarmotten en ander klein grut. De vos hebben we gelukkig al gezien.

Verschrikkelijk mooie rit, met soms uitzicht op de denaliberg die uitsteekt boven de andere bergtoppen. De weg is niet breed en de bussen moeten stoppen als ze elkaar passeren, ander verkeer is hier niet.omdat het al dagen mooi weer is (top) is het wel stoffig. Idereen in de bus kijkt naar wildlife , als er stop geroepen wordt dan is er iets te zien. Eerst een grote bull moose,, vlak langs de weg , daarna een bald eagle en daarna een grizzley op grote afstand, maar toen zagen we een moder met twee cubbs vlak langs de bus lopen . We hebben ook nog een beer op de weg gezien en caribou’s. Uiteindelijk 11 beren gezien, waarvan vier kleintjes, en een hoop caribou’s en mooses. Op de terugweg hebben we ook nog tegen de bergen aan kleine witte puntjes gezien , dat moesten de dallsheeps zijn.

Bij de stops hebben we de marmotten gezien die heel erg brutaal waren.

Mooi iedereen was tevreden , alleen geen wolf gezien.

Uiteindelijk waren we om 8 uur in de avond terug, barbeque aangestoken en worstjes en voor Wout een groot stuk tonijn gegrild. Na het eten begon het flink te onweren en zijn we rond 12 uur moe naar bed gegaan.

Morgen blijven op denali en gaan we een trail lopen naar de sledehonden.