Zalm Trek

Door Connie en Peter - 21-09-2019 06:51

20 september 2019

Vanmorgen hebben we lekker lang geslapen. Tot 5 over acht. Het duurde tot na het douchen en ontbijten dat we ons realiseerden dat we weer in British Columbia zaten en dat de klok dus weer een uurtje moest worden teruggezet. We waren dus al om kwart over zeven aan het douchen. Het was wel lekker rustig bij de douches. Om negen uur gingen we richting het dorp, waar we nog even een boodschap hebben gedaan en een korte beeldenroute hebben gelopen van de kruistocht van Jesus. Het was bewolkt maar lekker weer. We moesten 250 km afleggen van Radium Hotsprings naar Revelstoke. Onderweg regenden het de eerste uren regelmatig, waardoor we pas later op de dag een paar keer zijn uitgestapt voor een korte wandeling. Om een uur of vier kwamen we op de camping aan. Na wat gegeten te hebben zouden we even de stad ingaan. Toen ik echter bij de receptie informeerde naar wildlife in de buurt, werden we gewezen op een klein stroompje in de buurt waar we de Salmon-run (zalmtrek) zouden kunnen aanschouwen. Daar zijn we toe heengereden en inderdaad. In het kleine stroompje dat in verbinding staat met de Illecillewaet-rivier, krieloelde het van de kleine rode zalmpjes van ongeveer 15 á 20 cm lang die allemaal tegen de stroom in probeerde te zemmen.

In het stroomple zaten meerdere hoogteverschillen (trappetjes/plateautjes). Een zalm kan uitsluitend zijn weg vervolgen wanneer hij tegen de stroom in omhoog probeert te zwemmen of springen. Dit zagen we meerdere keren gebeuren, een prachtig fashinerend gezicht.Na een uurtje te hebben gekeken zijn we teruggegaan naar de camping. Morgen door van Revelstoke naar Kelowna