De roodkopgier

Door Connie en Peter - 23-09-2019 06:06

22 september 2019

Vanmorgen de wekker gezet op 7:30 uur. Om 7:45 uur begint PSV-Ajax. Omdat we gisteren zijn doorgereden, hoefden we vandaag niets en had ik dus tijd om PSV-Ajax te kijken. Dat had nog wel wat in. Omdat Ziggo Go niet kan worden bekeken buiten Europa, had ik een server nodig binnen Europa om mee te connecten. Extern bureaublad werkte niet met mijn Canadese simkaartje dus werd het teamviewer naar mijn eigen PC op kantoor. Dat lukte. Ik kon verbinding maken tussen de telefoon met de Canadese simkaart en mijn PC. Tevens kon ik ZiggoGo opstarten en de wedstrijd opzoeken. Hoewel de wedstrijd inmiddels was begonnen, kon ik de uitzending niet starten.Dit kwam omdat mijn telefoon op de Canadese tijd stond en die gaf aan dat het zondagochtend 8:00 uur was i.p.v. 17:00 uur. Toen was de wedsrijd nog niet begonnen. Omdat de laptop die ik mee had wel op de Nederlandse tijd stond, heb ik toen eerst daarmee contact gemaakt. Ik kon daarmee de uitzending starten, laptop afsluiten, telefoon openen en kijken.

Het beeld was een beetje schokkerig, maar het commentaar klonk prima. Mooi wedstrijdje. Jammer van die PSV-goal van die halve Breezander (zijn moeder woont in Breezand) maar wel tevreden. Na het ontbijt zjn we rustig vertrokken richting de tunnels van O Thello.Dat zijn 4 hand uitgehakte spoortunnels die in het verlengde van elkaar liggen.

Hier zou ook de zalmrun te zien kunnen zijn. Voor de zalmrun waren we iets te vroeg denk ik. Geen zalm gezien maar de spoortunnels zonder spoor (zo konden we er zeker van zijn dat hier geen trein zou komen) en vooral de natuur daar waren weer indrukwekkend.

Door de recepte was ons gewezen op een uitstulping in de rivier waar sommige zalms hun eitjes leggen wanneer ze echt niet meer verder kunnen. Het was niet ver van de camping vandaan. Wij daar heen en het klopte. We hebben daar tientallen zalmen zien strijden tot ze niet meer konden.

Prachtige (wel heel sneue) natuur om te aanschouwen. In diverse gevallen werd een zalm geflankeerd door een Forel. Deze lag met z'n bek open te wachten tot de zalm z'n eitjes zou prijsgeven. Die forel lust er wel een paar. Net op het moment dat we zouden weggaan landt aan de overkant van de rivier een indrukwekkende vogel op een steen recht voor ons, Het was een rodekopgier ook wel Kalkoengier genoemd.

Die komen hier in zeldzame gevallen voor. Nu dus. Hij was niet alleen, Er kwamen nog twee gieren naast hem zitten. Prachtig hebben we de Gier kunnen aanschouwen en Connie heeft met de filmcamera kunnen vastleggen hoe één van de gieren een vis wegsleepte en verorberden.

Er werd niet om gevochten . Die andere vonden het prima. Na een tijdje zijn we verder gegaan en hebben we de spoorbrug van dichtbij bekeken die is gebruikt in de Rambo films. Ze zijn er daar zo trots op dat de Rambofilms nog regelmatig in de bioscoop worden vertoond.

Hierna zijn we richting het centrum van het stadje gegaan. Hier staan diverse boomstammen die met een kettingzaag tijdens een jaarlikse wedsrijd zodanig zijn bewerkt dat het kunstvoorwerpen zijn geworden. Prachtige creaties.

We hebben nog even rondgelopen, zijn boodschappen gaan doen en terug naar de camping. Weer een prachtige dag. Ondanks dat het vrijwel de hele dag zacht heeft geregend, was het prima weer. We hebben voor het eerst deze vakantie een keer vóór zes uur gegeten. Hierna heb ik (ook voor het eerst deze vakantie) een tukkie gedaan terwijl Connie ging breien. Morgen keren we terug naar Vancouver om de laatste camping van de reis te bezoeken. Het is ongeveer 150 km. Goed te doen dus.