Karin

Reisadviseur Karin De liefde voor reizen is mij met de paplepel ingegoten. Deze liefde voor reizen, avontuur en de nieuwsgierigheid naar het onbekende is daarna alleen maar groter geworden. Ik heb al heel veel van de wereld mogen zien. In juni 2015 ben ik samen met mijn man drie weken door West-Canada gereden. De liefde voor dit deel van de wereld is daarmee alleen maar meer gegroeid. Sinds juni 2021 versterk ik het enthousiaste team van Tioga Tours en wil ik met mijn ervaring en kennis meer mensen iets van Canada en Amerika laten zien.

Bezochte gebieden

3. Chicago

Favoriete parken

1. Jasper National Park
  2. Denali National Park
  3. Cape Breton Highlands National Park

Ontario & Quebec

Mijn allereerste kennismaking met Amerika en Canada was een trip met mijn opa naar familie nabij Toronto. Vanuit daar hebben we de Niagara-watervallen, Chicago en New York bezocht. Glooiende landschappen afgewisseld met Canadese dorpjes en indrukwekkende steden, echt zoals ik mij Oost-Canada vooraf had voorgesteld. In Chicago hebben we een boottocht gemaakt over de Chicago-rivier. Met de lift zijn we naar het Skydeck van de Willis Tower gegaan (toen nog de Sears Tower). Vanaf hier heb je een geweldig uitzicht op Chicago en Lake Michigan. Vanuit Chicago zijn we met de Greyhound-bus naar New York gereisd en via de Niagara-watervallen weer terug naar Toronto.

Twee jaar later ben ik nogmaals naar Toronto gevlogen en heb ik Ontario en Quebec met de auto en trein verder ontdekt. De afwisseling van uitgestrekte bossen en meren met gezellige steden als Quebec-stad en Ottawa is wat Ontario en Quebec zo leuk maakt.

Tips Oost-Canada

1. Verblijf in de houten Sacacomie lodge, aan het prachtig gelegen gelijknamige meer met bossen zover het oog reikt. Ik had hier maar kort de tijd maar zou hier graag nog een keer naar terug willen.
  2. Eet een Bevertail in Ottawa: een heerlijke zoete lekkernij in de vorm van een beverstaart.
  3. Bezoek een lokale mennonieten of amish markt waar lokale producten worden verkocht.

New York

In 2014 zijn we als verrassing met de hele familie een paar dagen naar New York geweest. Als je vanuit het vliegtuig de skyline ziet herken je het direct van tv. Er is zoveel te zien en te doen dat je je hier geen moment hoeft te vervelen. New York heeft terecht de naam 'The city that never sleeps'. Een bezoek aan Central Park, Museum of National History, Times Square en 9/11 memorial mogen zeker niet ontbreken bij een bezoek aan New York.

Tips New York

1. Ga voor zonsondergang met de lift naar 'Top of the Rock' - de top van Rockefeller Center. Zo heb je een prachtig uitzicht op New York overdag. Als je even wacht ook prachtige foto's van New York by night!
  2. Wil je wat geld besparen neem dan de gratis Staten Island Ferry. Deze vaart langs het Vrijheidsbeeld.
  3. Verblijf in Harlem en ga eten bij Sylvia's: 'The queen of soul food'

West-Canada

Hoog op mijn lijst stond West-Canada en eind juni 2015 ben ik met mijn man naar Vancouver gevlogen voor een 3-weekse reis via Vancouver Island naar Calgary. 'Als we ooit gaan emigreren dan is het Australië of West-Canada', zo mooi is het hier! Een orka excursie vanuit Victoria, vissen en wandelen in Pacific Rim National Park, onderweg beren en ander wildlife spotten, raften in Wells Gray Provincial Park om als afsluiting een helikoptervlucht te maken boven de Rocky Mountains. Pas dan besef je hoe immens groot de Rocky Mountains zijn! West-Canada is voor mij als natuurliefhebber dan ook één van de mooist bestemmingen.

Tips West-Canada

1. Ga met zonsopgang of zonsondergang op pad zodat je de meeste kans hebt om wildlife te spotten.
  2. Ben je een echte 'meatlover' ga dan net buiten Clearwater op weg naar het Wells Gray Park eten bij Hop 'n Hog.

Nova Scotia

Nova Scotia heeft mij positief verrast! Het is geheel anders dan de rest van Canada en daarom erg geliefd bij Amerikanen. Nova Scotia heeft een maritiem karakter en wordt gekenmerkt door een afwisselende kustlijn met leuke vissershaventjes. Bij aankomst in Halifax hebben we 's ochtends de de Citadel bezocht vanaf waar je een mooi uitzicht hebt over de havenstad. Langs de ruige zuidkust met vuurtorens en vissersplaatsjes zijn we via Kejimkujik National Park en een korte kanotocht naar de noordkant gereden. Langs de hele noordkust kun je het grootste getijdeverschil goed zien. Mijn hoogtepunt van de reis was het ruige Cape Breton Highlands waar we vervolgens naartoe zijn gereden! De weg slingert langs de kust om vervolgens dwars over het schiereiland de westkust verder te volgen. Ik vond het met mijn Schotse achtergrond leuk te merken dat je aan de oostkust nog steeds schotse invloeden hebt (er wordt zelfs Gaelic gegeven op school) terwijl het westen van Cape Breton Frans is ingesteld.

Tips Nova Scotia

1. Ga op Cape Breton onderweg lunchen bij Rita's Tearoom in Big Pond.
  2. Ga vroeg op pad zodat je één van de eersten bent die de Skyline Trail wandelt

Alaska

Al lang op mijn wensenlijstje en in 2018 was het dan eindelijk zover! Alleen de vlucht al over Groenland om zo vanuit het noorden Alaska binnen te vliegen en Mount Denali te zien was al indrukwekkend! De dagtrip vanuit Fairbanks over de Dalton Highway tot aan Coldfoot en terug met een bushplane was een fantastische ervaring! Mijn favoriete trip was die door Mount Denali National Park waar we de Big Five hebben gezien: elanden, grizzly beren, dall schapen, caribou's en een wolf die voor een heuse 'verkeersopstopping' zorgde. Meestal is de top van Mount Denali in wolken gehuld. Wat een geluk dat op de terugreis naar Fairbanks Mount Denali zich in volle glorie liet zien.

Tips Alaska

1. Een leuke stop vanuit Denali naar Fairbanks is 49th State Brewing Company waar een replica van de bus van de film Into the Wild staat.
  2. Reis je vanaf eind augustus dan heb je kan het noorderlicht te zien!

Zuidwest-Amerika

Al jaren was het een droom om ooit een keer naar Zuidwest-Amerika te reizen. In oktober 2022 was het dan zover en vertrokken we naar Las Vegas. Na een nacht in Las Vegas hebben we de volgende dag de camper opgehaald en zijn we via Valley of Fire naar Zion National Park gereden. Bijzonder om vanuit de drukte van Las Vegas zo midden in de natuur te zijn en door gigantisch uitgestrekt gebied te rijden.Zeker als je van wandelen houdt kun je in nationale parken Zion en Bryce je hart ophalen. Capitol Reef is het kleinere broertje en vond ik doordat het wat minder bekend en druk is, minstens net zo mooi. Na een inspannende wandeling is het heerlijk om in Fruita bij Gifford House in het zonnetje te genieten van een heerlijk versgebakken fruittaartje.

Elke dag is het onderweg weer een afwisseling van landschappen. Onze volgende stop Arches National Park is één van mijn favoriete nationale parken. Moab is erg gezellig met leuke winkeltjes, restaurants en cafés. Een tip is om in de middag naar Arches te rijden en daar de zonsondergang te zien. Ook de 4WD jeeptour die we daar hebben gedaan is echt een aanrader, maar dan moet je niet bang zijn voor hoogtes en afgronden. Nog een tip: bij Monument Valley vroeg opgestaan om daar de sunrise tour doen. Echt een voordeel dat je als een van de eersten in de vallei bent en het nog niet zo warm en niet zo druk is.

Weer een afwisselende rit door Navajo-gebied naar Page. De Horseshoe Bend hebben we met zonsondergang bezocht. De volgende ochtend zijn we naar de Antelope Canyon (Lower Canyon) gereden. Wat indrukwekkend om door de canyon te lopen en het prachtige lichtspel te zien. Als laatste mag een bezoek aan de Grand Canyon zeker niet ontbreken. We hebben een prachtige helikoptervlucht over de canyon gemaakt. Het het niet voor niets 'Grand' en wat voel je je als mens dan klein.

Nog wat laatste indrukken in Las Vegas op gedaan, waar je echt ogen en oren tekort komt. Wat heeft Zuidwest-Amerika mijn verwachtingen overtroffen. Ik kom hier zeker nog een keer terug! En dan als klap op de vuurpijl tijdens de terugvlucht ook nog het Noorderlicht mogen zien.

Texas

Bij Texas dacht ik altijd aan ranches en open vlaktes, maar het is zoveel meer dan dat! Tijdens mijn reis heb ik een klein deel van Texas gezien en het beeld van ranches en vlaktes is zeker waar, maar Texas heeft nog veel meer te bieden. In Dallas heb je Deep Ellum met prachtige muurschilderingen en leuke restaurants. In Forth Worth, op een uurtje rijden vanaf Dallas, vind je de echte cowboys en rodeo's. Tussen Dallas en Forth Worth ligt het slaperige Grapevine met één mainstreet. Dit is een typisch Amerikaans plaatsje en de perfecte uitvalsbasis om beide steden te bezoeken. Het bruisende Austin is voor de muziekliefhebber, mijn favoriet was het gezellige Rainey Street met elke avond diverse live bands. Rijd van Austin naar Cowboy Capitol of the World Bandera en ervaar het verrassend mooie en glooiende landschap. Deze reis heb ik in het gezellige San Antonio afgesloten. Wat een leuke stad! Het doet een beetje denken aan Utrecht met zijn grachten, maar dan in Texaans-Mexicaanse stijl.

Tips:

• Texaanse wijn. Op de vraag hoe het kan dat ze in Texas zulke goede wijnen hebben, maar dat wij er in Europa nog nooit van hebben gehoord is het antwoord: we drinken de wijn allemaal zelf op.
  • Enchanted Rock State Natural Area. Beklim de Enchanted Rock, vanaf de top heb je een prachtig uitzicht over de hele omgeving.