Dinsdag 23 juni 2009

Door John en Janneke van Rooijen - 24-06-2009 16:18 Vandaag reden we van Clearwater naar Gold Bridge, een rit van 350 km. Op zich goed te doen maar de laatste 100 km gaan over onverharde weg, dus schiet slecht op.
Na ons ontbijt in het hotel zijn we gaan uitchecken, koffers in de auto en om 08.30 uur zaten we in de auto. We waren nog maar net onderweg of we zagen, naast wat hertjes, een lynx langs de kant van de weg lopen. Helaas konden we hem niet op de foto vastleggen, want toen was hij er inmiddels alweer vandoor. Maar wel leuk om er een gezien te hebben. Overigens was dat meteen ook alles wat we vandaag aan dieren zouden zien. Na een uurtje rijden heeft Jans het stuur overgenomen en zij is doorgereden tot aan 100 mile house. Daar zijn we even doorheen gereden en hebben we nog wat aparte vogeltjes gefotografeerd. Daarna daar nog even wat eten kopen voor de lunch en doorrijden maar weer.
Van daaruit kwamen we op een redelijk saai stuk snelweg, waar niet veel te beleven was. Dat was dus maar gewoon even doorzetten. Dit duurde tot aan Hwy 40. Hier begon de omgeving alweer te veranderen en op een gegeven moment kom je op het onverharde deel van de weg. Dit zijn de laatste 100 km tot aan Gold Bridge. Dit was toch wel een heel aparte ervaring moet ik zeggen. De weg was niet alleen onverhard, maar ook met enorme diepe afgronden ernaast, behoorlijk hoogteverschillen (dus veel klimmen en afdalen), veel van de rostsen afgevallen gesteente op de weg en hier en daar erg smal. Maar ook geweldig mooie, ongerepte natuur. Overal water uit rotsen zien stromen, mooie snelstromende beekjes, prachtige, grote meren etc.
Het allerlaatste stuk was wel wat luguber. We roken een brandlucht, en arriveerden al snel in een enorm gebied wat totaal verbrand was. Zo ver je kon kijken, aan beiden kanten van de weg verbrande bomen. Nu bleek dat deze brand 2 weken geleden heeft gewoed en was onstaan door mensen met een kampvuurtje op een camping. Ook het resort waar wij verblijven was tot vorige week dicht geweest hierdoor.
Na deze enerverende rit kwamen we dan rond 17.00 uur aan bij het Tyax Mountain Lake Resort ( www.tyax.com ), een schitterend resort, volledig ondergedompeld in natuur en rust. Vanuit onze kamer hebben we een prachtig uitzicht over het meer, met op de achtergrond de begroeide bergen en in het midden een besneeuwde berg, prachtig! Voor de deur lopen de paarden los rond, geeft een heel apart sfeertje.
's Avonds hebben we er genoten van een heerlijk diner en daarna de kamer opgezocht.