Dag 14: Monument Valley – Capitol Reef / Torrey - 1000 Lakes RV Campground(ca. 300 km, 4,5 uur rijden)

Door De Huismannetjes - 05-08-2016 07:05

Afgelopen nacht heeft het nog flink geregend en dat is best even wennen voor iemand die nog nooit in een camper of caravan heeft geslapen.  Het leek heel hard te regenen maar eigenlijk viel het best mee.  We moesten om half 8 verzamelen voor de tour door Monument Valley dus vroeg op. Uiteindelijk kwam het “busje”rond 8 uur. Het was al bewolkt toen we vertrokken. We zaten in een soort  “open” opbouw in de bak van een pick-up truck met een dak boven ons hoofd. Toen we bij Monument Valley aankwamen, zagen we al dat de Mesa’s al aardig in de wolken zaten. Na het zien van de eerste Mesa’s begon het te regenen. De truck kon dicht gemaakt worden met plastic flappen wat onze gids/chauffeusse Ann ook gelijk deed. Met het gevolg dat we eigenlijk niet zoveel meer zagen.  Maar onze Ann reed stug door naar de volgende stop die in haar boekje stond. Waar normaal gesproken de indianen hun waren probeerden te verkopen, stonden nu lege tafels. We hobbelden met de truck verder door het steeds natter wordende Monument Valley en onze gids vertelde stug door. Kijk hier, kijk daar, maar door de beslagen plastic ramen zagen we bijna niks meer. We werden er melig van en hebben vreselijk gelachen.  Waar de meeste bezoekers aan Monument Valley prachtige foto’s hebben van roodgekleurde Mesa’s, hebben wij foto’s halve Mesa’s in de regen en met bewolking. Maar eigenlijk is dat ook weer uniek! Onderweg hadden we nog een stop bij een cowboy die op zijn paard op een Mesa stond – een kopie van het bekende plaatje van John Wayne uit films en commercials. Helaas was hij net iets te laat, dus snel het zadel op het paard en galopperen naar het punt. Als echte toeristen hebben we er nog een foto van gemaakt. Voordat wij weer in de truck zaten, had de cowboy zijn paard alweer afgezadeld. Daarna nog gestopt bij een huisje waar een vrouwelijke Indiaan (ik weet even niet meer hoe dat heet) wol zat te spinnen. Ook zij kwam aanlopen uit het huisje er vlakbij. Net even iets te laat, dat weer wel. Maar ook hier luisterden wij als echte toeristen naar haar verhaal. Daarna nog over natte paden langs vele Mesa’s gereden waar onze gids elke keer stopte om zelf foto’s te maken (kennelijk was het voor de local’s ook heel bijzonder dat de Mesa’s zo in de wolken zaten en het zo hard regende…) en wij in de truck steeds natter werden omdat het overal begon te lekken. We waren er nu wel klaar mee en wilden er ook bij geen een stop meer uit. Gelukkig hadden alle toeristen in onze truck dat en had Ann het ook door. Ze bracht ons toen dan ook maar snel terug naar de camping.

Op de camping hebben we de camper weer rijklaar gemaakt en zijn we om 11 uur aan de rit naar Capitol Reef begonnen. Het werd een prachtige rit langs veel verschillende landschappen, rode rotsen, maanlandschap, bosrijke omgeving, Lake Powell, met de brug over de Coloradorivier,zandkleurige rotsen, teveel om op te noemen. Met bordjes onderweg met waarschuwingen voor Falling Rocks bij smalle doorgangen tussen de bergen door. En elke keer als je weer door een bocht ging, werd je weer verrast met een prachtig uitzicht. Eigenlijk met geen pen te beschrijven hoe mooi het is! Onderweg hebben we geluncht op de parkeerplaats bij Natural Bridges – National Park. Even het Visitor Center bezocht maar verder de Bridges niet gezien. Hiervoor moest je een aparte route rijden en we wilden liever doorrijden naar de camping.  Als laatste kwamen we bij Capitol Reef. We reden er dwars door heen. Wat een prachtig National Park! Indrukwekkend mooi!

Rond half 5 kwamen we bij de camping aan Thousand Lakes RV Park. Nog net even een paar mooie foto’s kunnen maken van ons prachtige uitzicht en toen begon het te regenen. In de camper een spelletje Yahtzee met elkaar gedaan. Gelukkig hadden we besloten dat we vanavond uit eten zouden gaan dus de bbq hoefde niet aan. Op de camping is een prima eetgelegenheid. Je kan van tevoren een keus maken wat je wilt eten en hoe laat je het wilt eten.  De kachel werd opgestookt en we hebben heerlijk met elkaar de gekozen hamburgers met Dutch potatoes (gebakken aardappelen) gegeten. Daarna nog een lekker kopje koffie (door ons zelf gezet) gedronken, de reis van morgen doorgesproken en op tijd de camper in.

Morgen gaan we naar Bryce Canyon. Volgens de boekjes is de weg van Capitol Reef naar Bryce Canyon (via de 12) een van de mooiste routes van Amerika. We zijn benieuwd!