Manteca - Yosemite

Door Familie Onderdijk - 17-07-2022 02:56

Vandaag de rit van de eerste camping in Manteca naar Yosemite National Park.

We zijn allemaal vroeg wakker, Richard zelfs als eerste om 06.30 uur…

Ondanks de warmte overdag koelde het ’s nachts best af en hadden we allemaal behoefte aan een extra dekentje welke we gelukkig ook hebben.

We hebben geen haast dus eerst even lekker ontbijten buiten en dan op weg.

Toch nog even langs een supermarkt om wat extra water en brood in te slaan want dat ging er al rap doorheen.

Begin van de rit is niet heel spannend maar hoe dichterbij we bij Yosemite komen hoe meer het landschap veranderd. Op een gegeven moment moeten we flink klimmen en rijden langs een hele mooie route langzaam steeds dichterbij. Een paar jaar geleden is aan deze kant van het park ook een grote bosbrand geweest en de resultaten hiervan zijn nog duidelijk zichtbaar; hele grote stukken met afgebrande bomen als kale bonenstaken in het landschap. Bij de ingang van het park staat gelukkig geen lange rij en kunnen we vlot doorrijden. Vanaf hier is het nog ruim 45 minuten rijden naar onze bestemming in Yosemite Valley. Onderweg zien we dat de lucht toch een beetje bedompt en mistig is, een gevolg van de bosbrand die nu in het zuiden van het park woedt en hier dus ook zichtbaar is d.m.v. de mist/rook.

We stoppen bij een aantal mooie vergezichten en uitkijkpunten; wat is het hier mooi!

Na aankomst op camping North Pines in Yosemite Valley installeren we ons en maken ons klaar voor een wandeling.

Voor deze camping hebben we een aantal maanden geleden met 4 computers ingelogd klaar gezeten om te reserveren....We gingen in eerste instantie voor 2 nachten en mochten uiteindelijk blij zijn dat we 1 nacht hebben kunnen boeken…

Je reserveert eigenlijk niet meer dan een plek in het bos met een picknick tafel en een firepit.

Ondanks de bosbrand die nu woedt in het park was het verbazingwekkend toch toegestaan om een vuurtje te stoken ’s avonds in de firepit!

Maar we gingen eerst wandelen; ons doel was een wandeling naar de Lower Yosemite Falls. Een kleine wandeling naar een waterval. Maar omdat we eerst best een flinke wandeling naar het begin van de trail moesten maken (want men wilde niet met de shuttlebus) werd het uiteindelijk toch een grote wandeling! Halverwege het pad naar de Lower Yosemite Falls zijn Richard en Carice afgehaakt. Carice was niet helemaal fit; had een beetje last van wagenziekte gehad door al het bochtenwerk en Ries, tja, die is eigenlijk nooit fit hahaha!

Casper en ik gingen dus verder en we waren er eigenlijk al vlakbij. Nog even omhoog richting waterval geklauterd omdat deze nu minder water geeft in de zomer. Leverde weer een paar mooie foto’s op!

Op de terugweg gingen Richard en Carice toch maar met de shuttlebus, Casper en ik zijn ook lopend terug gegaan, we wilden nog even hout halen voor het kampvuur en dat kon alleen in Curry Village, wat een kleine omweg betekende.

Na het eten kon de vlam in het kampvuur en konden we nog een paar marshmallows roosteren c.q. laten verbranden…