Los Angeles

Door A. van Aalzum - 30-09-2012 21:20

Hallo allemaal. Dit wordt waarschijnlijk het laatste bericht uit de States. Vrijdagmorgen zijn we rustig vertrokken uit Kingman. Toen we de grens met California overkwamen viel het weer op dat de wegen hier toch slechter zijn dan in de andere staten. De extra tax (BTW) die ze in California moeten betalen, wordt waarschijnlijk niet voor het onderhouden cq opknappen van de wegen besteed.Het was opnieuw mooi weer. Na 200 mijl kwamen we in Barstow aan en draaiden de highway (of freeway, whats in a name) op richting Los Angels. Na een kwartiertje rijden kwamen er steeds meer rijbanen bij (van 2 naar 6) maar het werd er niet minder druk door. Wat een auto's en wat een stad. Los Angeles bestaat uit een groot aantal steden die aan elkaar gegroeid zijn. Toen we dachten in Los Angeles te zijn hebben we nog bijna twee uur moeten rijden, in al die drukte en met vijf of zes banen aan elke kant, voordat we bij Ali en Dwight waren. Gelukkig deed TOM dit keer zijn werk prima en zette ons perfect voor de deur af. Hadden we TOM niet gehad dan weet ik niet of we hier ooit gekomen waren. Na een hartelijke ontvangst aller eerst even opfrissen en alles bekijken. Ook hier weer alles groot (kijk maar naar de foto's) 's avonds lekker gegeten. Opvallend is dat hier weinig buiten gegeten wordt. Misschien wel omdat je altijd wel buiten kunt eten. 's Avonds was het, schat ik, nog steeds een graad of 25/30. Wel is het heel vroeg donker: 7.00 pm. 's Avonds hebben we lekker gekletst en werd ons gevraagd wat we graag zouden willen doen. Jolanda wilde graag nog een keer naar het huis van haar tante waar ze 35 jaar geleden geweest was. Het was nog steeds herkenbaar, alleen waren de huizen er om heen allemaal opgeknapt. 's Middags zijn we naar San Diego gereden om daar de baseball wedstrijd van de Padres tegen de Giants te bezoeken. Het was ontzettend druk op de weg. De hele 100 mijl naar San Diego reed het verkeer, over vijf rijen, bijna bumper aan bumper ( dit allemaal met een snelheid van 70 miles/hour). De wedstrijd zelf was een belevenis (once in a life time) Op de parkeerplaats waren allemaal mensen aan het piknikken en/of barbecueen. Het was voor hen echt een middag en avond weg. In het stadion was alles piekfijn geregeld. Dat kun je wel aan de Amerikanen overlaten. Wat al eerder opviel was dat het heel gemoedelijk gaat. Iedereen laat iedereen voor gaan, absoluut geen ellebogenwerk zoals in Nederland. Wat dat betreft kunnen we nog een heleboel van de Amerikanen leren. Om van de parkeerplaats naar het stadion te komen reden er, voor mensen die dat nodig hebben, allemaal golfkarretjes. Zo kunnen mensen die slecht ter been zijn gemakkelijk bij het stadion komen. Hier waren over roltrappen en liften.We hadden uitstekende plaatsen. zaten dicht op het veld. De spelerst waren voor de fans heel bereikbaar. Kinderen, en ook ouderen, gooiden honkballoen naar hen, deze werden getekend en teruggegooid. Niet dat verwaande voetbalgedoe zoals in Nederland. Na een moeizaam begin wonnen de Padres. eind goed al goed. Toen in het donker weer terug. Het was niets minder druk, weer vijf rijen dik, tot aan LA toe. Een groot compliment coor onze chauffeuse Ali die de grote truck, met extra breed uitgebouwde achterkant, ons in al die drukte weer veiig thuis te brengen. Zij had, wanneer ze nu twintig was geweest, niet nisstaan in een NACAR race. Dit belooft voor ons morgenvroeg wat wanneer we naar het vliegveld moeten. Vanuit Yorba Linda, de stad waar Ali en Dwight wonen, is het nog meer dan een uur rijden naar het vliegveld en dat over die brede Freeways waar je zo snel mogelijk moet zorgen om op de goede baan te komen.

Het is nu zondag. vanochtend rustig gestart met een lekker Amerikaans ontbijt: scrambled eggs, bacon en hashbrowns (rosti). Dit geeft een goede bodem voor de rest van de dag. Straks naar David waar we met zijn allen gaan eten. Deliefhebbers kunnen zwemmen want hij heeft een groot zwembad in de tuin. Dan de koffers inpakken en klaarmaken voor het vertrek morgenvroeg. Wanneer we veilig het vliegveld bereiken de auto inleveren en proberen om het goede vliegtuig te vinden. Hopelijk hebben we een betere reis dan de heenreis.

Familie, bedankt voor de geweldige ontvangst en hospitality, verder iedereen bedankt voor alle reacties. Was voor ons heel euk om te lezen. Op deze manier houd je toch nog een beetje contact met de achterban.

Voor de mensen in Joure: veel succes morgen op de koers. Mijn tips: speel steeds  de twee in combinatie met de 6, 7 en  8.( duo 2 - 8 of trio 2 - 6 - 7) Ik hoef maar 10% van de (bijna gegarandeerde) winst.

Anne en Jolanda

O ja, heeft Sjoerd een wedstrijd gefietst? Tell me.