Bryce Canyon NP 15-07-2015

Door Erik van den Berg - 26-07-2015 07:22

Bryce Canyon NP  15-7-2015

Zo vanmorgen zouden we vroeg opstaan inderdaad ‘zouden’ half 8 schrok iedereen wakker. Sommige waren al eerder wakker maar dachten kan nog 1x omdraaien ! Yvonne had weer niet best geslapen Bas lag weer op z’n oude plekje. Vanavond zal hij wel weer ruilen met Wouter en dit ondanks de oordopjes ! Damens u bent gewaarschuwd. Enige nuance is op zijn plek het is een smal bedje en dus slaapt Bas voornamelijk op zijn rug en hij heeft dan ook nog last van z’n neus.  Maar goed iedereen er dus uit ontbijt maken jawel eieren toast en als toetje een yoghurt met havermout voor de hongeren onder ons. En natuurlijk omdat we een flinke trail voor de boeg hebben. We hebben er 1 uitgezocht nouja eigenlijk zijn het er 2 maar dan achter elkaar aan zeg maar een combo. Het is de ‘Navajo / Peekaboo combination Loop trail’ en deze valt onder de categorie ‘strenuous’ of ter wel zwaar. Volgens de informatie op de kaart is de hike 8km lang heeft een hoogte verschil van 482meter en duurt ongeveer 3-4uur.  Nou dat zal wat worden.  Eerst de RV wegrijden van ons plekje en parkeren op een daarvoor aangewezen parkeerplaats. Hier vandaan naar de pendelbus en naar de opstapplaats / beginpunt ( Sunset point). We waren allen goed ingesmeerd ( factor 30 was inmiddels op dus nu maar 20) en iedereen had zijn eigen fles ( 1 liter) met water bij zich. Bij het begin punt hadden we een waanzinnig uitzicht over de canyon of zo als het heet het ‘Amphitheater’.

We begonnen gelijk met een heftige afdaling naar de valley, en dachten gelijk dat we deze ook weer terug moesten! Wat een waanzinnige rots formaties en die rode kleur, ik wist niet dat rotsen zo mooi en indrukwekkend konden zijn. Echte een belevenis. Gelukkig dat we al om 9,45uur waren gestart, zodat het in het begin een redelijk acceptabel temperatuur was. De hike ging langs afgronden en door een rivierbedding, door het dal en over de berg toppen. Wat een uitzichten en vergezichten niet te beschrijven en moeilijk voor te stellen als je alleen een fotootje ziet.

Dit moet je echt beleven en ervaren om het te kunnen voorstellen. Het werd echter al snel warmer en het klimmen viel dan ook niet altijd even mee, gelukkig waren er voldoende schaduwrijke plekken waar we even konden staan en water drinken.  Deze hike ging een stuk beter dan die in Monument valley ondanks dat deze langer is. Alleen het klimmen dat viel toch wel tegen, Yvonne vergelijk het met 3 uur durende Tabata training. Een onwijze ervaring en dito indruk. Of zo als we het noemde ‘massief impressieve’.

Zoals te doen gebruikelijk moeten de mannen op een uitstekende rots punt staan en dan het liefst een zo hoog mogelijk, Yvonne wordt er gek en naar van. Snel een fotootje met de Gopro.

Het laatste stukje Navajo loop was echt stijl omhoog en maakte de benen zwaar, maar we hadden het allemaal gehaald. Boven aan gekomen met de shuttel terug en in de RV eerst ons omgekleed (droge kleding aan) en een yoghurt met havermout en banaan gegeten.  Heerlijk en uiteraard de nodige liters water aangevuld. Nu we weer een beetje bijkwamen ging onze reis voort naar Zion National Park, zo’n 80 mile rijden (140km). Hier wilden we in het park camperen maar zoals overal hebben we nergens gereserveerd. We gingen de gok wel wagen wellicht dat er een plekje vrij is. (reserveren moet ongeveer 3 maanden vooruit). Omdat we redelijk vroeg vertrokken haden we hoop dat er nog een plekje vrij zou zijn. Echter bij de ingang van het park stond al aangegeven dat de campground “Full” was. Eigenwijs als we zijn toch maar doorgereden, we weten dat er een camping ‘First in First serv’ dicht bij de Watchman is.  Om bij de het Zion NP te komen moet je door 2 tunnels waarvan 1 tunnel niet geschikt is voor campers. Bij deze tunnel wordt je dus begeleid, of te wel 1 kant rijden andere kant wachten.  Met de camper in het midden rijden van de 2 banen anders raakt de camper de zijkant van de tunnel, wel apart, maar we hebben het gehaald. Op naar de campground, ook hier werd al diverse malen aangegeven dat alles vol was. Bij de entree werd er uiteraard gevraagd naar onze reservering, die hadden we dus niet. Gelkkig was er net een annulering dus konden we 1 nachtje blijven, top.  Gelijk de RV geleegd en het water bijgevuld, De plek heeft alleen stroom maar is mega groot dus prima. Het blijft voor de verandering warm in de avond zelf een kampvuur wordt er niet gemaakt. Vlees voor de BBQ is er nog steeds niet in de “supermarkt”  dus maar kip met kerrie gemaakt door Yvonne.  Na het eten gezellig met de gasten yahtzee gespeeld en daarna iedereen even afgespoeld onder de douche in de RV ( op de campground zijn geen douches !). Je hoeft natuurlijk niet te vragen wie er gewonnen heeft ! Morgen gaan we blijkbaar de trail  “Angels Landing” (zoek maar op bij youtube) doen een lastige trail van 8km. en een hoogte verschil van 463mtr. een goede nachtrust hebben we dus wel nodig. De gasten kijken er al naar uit. Het schijnt hier nog heter te zijn dan in Bryce NP.