Dag 16: Clearwater Wells Gray

Door De Rutjes - 25-08-2018 07:11

Vrijdag 24 augustus, Well’s Gray

Volgens de weersvoorspelling op onze telefoon zou het rond 20.00 uur gisteravond gaan regenen, wat op 3 minuten na klopte. Vervolgens is het ook niet meer droog geworden, en vanochtend regende het nog steeds. Wat een geluk dat we gistermiddag nog goed weer gehad hebben met onze trails. Sowieso hebben we het niet slecht met onze 4-windjes. Hier hoorden we de regen gezellig op het dak tikken vannacht, terwijl ze verderop in een tentje liggen te vernikkelen en maar moeten hopen dat al het water buiten blijft. En dan vanmorgen ook alles weer drijfnat inpakken…….

Hier in Jasper zit een kleine supermarkt die niet alles heeft, maar wel heel lekker brood. Nadat we vanmorgen de camping verlaten hebben, zijn we eerst nog even langs deze buurtsuper gereden om brood en fruit te halen. Daarna reed Fabian de camper de Highway 5 richting het westen op, en door de regenbuien heen reden we de staat Alberta uit en British Colombia in. Meteen konden onze horloges een uur terug gezet, want het is hier een uur eerder, dus we hebben vandaag een lekkere lange dag.

Gelukkig werd het weer onderweg ook beter, en konden we iets meer zien van de grote blauwe meren waar we langs reden, terwijl die eerst nog in nevelen gehuld waren. Op de weg naar Wells Gray in Clearwater, reden we langs Blue River. In de reisverslagen op de Tioga site hadden we gelezen dat je hier een 2 uur durende boot-tour kon doen om beren te spotten. Hoewel het uitzicht nog steeds niet helemaal helder was, was het in ieder geval wel droog en na 4 tickets te hebben gekocht, konden we meteen mee op de tour van 14.00 uur. Eerst werden we in een zwemvest gehesen, waarna we met een fluisterstille catamaran de Blue River afvoeren op zoek naar wilde dieren. De gids op de boot had een headset op waarmee hij in verbinding stond met zijn collega’s, dus op moment dat een andere boot ergens een beer zou spotten, zou hij dat ook horen en er naartoe kunnen varen. In eerste instantie waren we allemaal gefocust op de oever en zagen niets bijzonders, en net op moment dat we dachten dat het dus gewoon een rustig boottochtje zou worden, begon onze gids druk met zijn arm te wijzen en legde de boot stil. En inderdaad, op een meter of 3 vanaf de waterkant was  een zwart harig beest bezig de besjes van een struik te trekken en op te eten. Een beer, we zagen een echte beer! Ons beertje liep van struik naar struik op zoek naar bessen en wij voeren langzaam met hem mee, onderwijl druk foto’s en filmpjes makend. Volgens de gids was het gezien de grootte nog een jonkie, waarschijnlijk zo’n 2 of 3 jaar oud. We konden hem een minuut of 10 volgen, daarna liep hij verder terug het bos in en konden we hem niet meer zien.

Onderdeel van deze riversafari was het overstappen op een andere boot, een zogenaamde jetboat. Dit speedbootje heeft een kleine diepgang van slechts 50 cm en is speciaal gemaakt om op deze rivier te kunnen varen, omdat de rivier erg ondiep is en op sommige plekken zelfs droog staat. In ieder geval ging direct stevig het gas erop, en flink driftend vlogen we de bochten door. We waren wel blij dat we in de camper nog snel een lange broek en vest hadden aangetrokken, want het was inmiddels weer gaan nevelen op het water en met deze snelheden zakte de temperatuur ondertussen naar winterse waarden. Met klapperende tanden en een loopneus genoten we echter volop, wat iets minder gold voor de vader en zoon in de andere jetboat, die slechts gekleed in een korte broek en T-shirt aan deze riversafari waren begonnen en er wel erg witjes uit begonnen te zien.

Na een half uurtje flink te zijn doorgewaaid, stapten we even aan wal om een mooie waterval te bekijken om vervolgens weer met de catamaran terug naar het opstappunt te varen. Ook bij deze terugtocht aan de andere kant van het water, zagen we een zwarte beer. Deze was wat ouder en groter en ging af en toe staan om de bovenste bessen van een struik te kunnen pakken. Prachtig dat je deze dieren zo vanaf het water kunt observeren, zonder dat ze het in de gaten hebben. Uiteindelijk verloren we ook deze beer uit het oog, en voeren we weer terug naar het opstappunt. Hier bleek dat het inmiddels al 17.00 uur was, door het bekijken van de beren had onze enthousiaste gids de tour wat langer gemaakt.

Na weer een beetje opgewarmd te zijn reden we de laatste anderhalf uur naar het plaatsje Clearwater, waar we eerst in wilde checken bij Dutch Lake hotel en RV, tot de receptionist ons vertelde dat we verkeerd zaten. We moesten 800 meter verderop bij Dutch Lake RESORT RV zijn, dat was onze camping.  Handig om twee verschillende accommodaties een bijna dezelfde naam te geven. Dan moet je ook niet raar staan kijken als je 10 x per dag de verkeerde mensen aan je balie krijgt.

Na bij de goede camping te hebben ingecheckt hebben we een leuk plekje met uitzicht op het meer. Hoewel het hier een uur eerder is dan in Jasper, is het hier wel al om half 9 donker. Buiten zitten is er echter niet bij, want de temperatuur is gezakt naar zo’n 12 graden en, waarschijnlijk omdat we bij een meer staan, wordt je hier opgevreten door de muggen.