Victoria op Vancouver Island

Door Ed en Marina Schut - 07-07-2011 05:27

Afgelopen nacht hoorden we de regen op het dak van onze camper kletteren. Gelukkig was het droog toen we rond ½ 7 opstonden. Rond half 8 reden we weg om naar Victoria te gaan, gelegen op het Vancouver eiland. We reden nauwelijks en de regen stroomde naar beneden. We passeerden de plaats Hope, maar zijn er maar niet ingegaan, wegens het slechte weer. We reden wel naar een uitzichtpunt om van boven naar Hope te kunnen kijken en kwamen toen volledig in de wolken te zitten en konden nauwelijks een hand voor de ogen zien. Zo slecht hadden we het nog niet meegemaakt. Hoe dichter we bij Vancouver kwamen, werd het gelukkig beter met het weer. Even ten zuiden van Vancouver moesten we overvaren. We wisten niet hoe laat de boot zou gaan, dus we lieten ons verrassen. Op een bepaald moment zagen we boven de weg op een lichtkrant staan, dat de boot van 12 uur voor 73 % vol was. Rond half 12 waren we bij het veer en konden direct de boot op. De overtocht duurt 90 minuten. Het was ondertussen (hier althans) prachtig weer geworden. Op het eiland aangekomen hebben we een camping gezocht in Victoria. Vanaf deze camping kun je met het openbaar vervoer naar het centrum van de stad ( downtown). Want het is toch wel lastig om met de camper een parkeerplek in een stad te vinden. Nadat we ons geïnstalleerd hadden zijn we dan ook met de bus naar het centrum gegaan (plm 6 kilometer) We hebben heerlijk wat rondgewandeld, er was een optreden van een jazzband en lekker gegeten en daarna weer teruggekeerd naar de camping..

Maandag 4 juli

Ook vandaag zijn we met de bus naar Victoria gegaan. Lekker langs het Waterfront gelopen/gekuierd. We merken dat Victoria een hele rustige stad is. Het weer is hier over het algemeen goed en wij treffen het ook zo aan. Het is heerlijk weer en zitten dan ook af en toe op een terrasje. We hebben het imposante parlementsgebouw bezocht. Het is van het parlement van Brits Columbia. Het is een gebouw uit 1898. Het is echt Brits. De vergaderzaal is zoals in Engeland, met een speaker, en de partijen zitten tegenover elkaar. We hebben verder het Royal British Columbia Museum bezocht. Je kunt hier de geschiedenis van BC zien en de cultuur van de verschillende Indianenvolkeren. Verder zijn er echt lijkende diorama’s van een regenwoud, rotskust en waddenzee te zien. Ook grote opgezette dieren waren te zien. Verder was er een complete straat met historische gevels nagebouwd en een replica van kapitein Vancouvers Discovery. Wij vonden het zeer interessant en leerzaam. Vervolgens ook nog de Chinese wijk bekeken, gegeten en weer terug naar de camping. Bij elkaar zeer geslaagde Victoria dagen. Morgen willen we hier weer vertrekken en gaan een tocht maken langs de zuidkust van het eiland en zien wel waar we terechtkomen.