Boswandeling 2.0: Ons bezoek aan Sequoia National Park

Door Paul Ranzijn - 30-07-2019 19:06

Dag 6. Sequoia / Kings Canyon - Yosemite National Park (vr 26 juli 2019)

Het was een korte nacht geworden, want om 7:40 uur zouden we namelijk opgehaald worden door de shuttle bus om naar Sequoia National Park te gaan. Door de eerder beschreven omstandigheden hebben we weinig gebruik kunnen maken van alle faciliteiten die Lemon Cove Village RV Park te bieden heeft (o.a. het zwembad). Maar het grote voordeel was dat de shuttle bus stopte bij de camping (lopen zouden we namelijk al genoeg gaan doen in het park).

In een klein busje slingerden we in een tijdsbestek van 2 uur naar de ingang van het Sequoia National Park. Het was absoluut een weg om wagenziek te kunnen worden, maar gelukkig bleef ons deze ellende bespaard en de uitzichten beloofden al veel goeds. Het was overigens prima wandelweer. Vannacht had het wat geregend en de temperatuur was afgekoeld naar ca. 25 graden. Dat opgeteld bij de beschutting die de grootste bomen ter wereld bieden, waren de meegenomen liters zonnebrand voor dit moment enigszins overbodig.

Het park kent 3 gratis buslijnen om je naar de verschillende wandelroutes te brengen. Direct pakten we de “Green Route” naar het Giant Forest Museum om de dag te beginnen met de Congress Trail, een wandeling van 5,2 kilometer. Het was niet extreem druk in het park, waardoor we ons op sommige momenten alleen waanden tussen al die reuzebomen. Echt te bizar voor woorden die grote bomen! Tijdens deze wandeling kwamen we langs de absolute ‘landmarks’ van het park: General Sherman Tree, The Senate-President Tree en Lincoln Tree. De General Sherman Tree behoort met een hoogte van 83,8 meter, een diameter van 7,7 meter, een geschat stamvolume van 1487 kubieke meter en een vermoedelijke ouderdom van 2300 tot 2700 jaar tot de grootste en oudste levende wezens. Gemeten naar volume is het de grootste boom ter wereld

Na onze wandeling hadden we rammelende magen. Om verder te kunnen wandelen, moesten we even wat energie tanken. Onze lunch, volgens Noah de lekkerste hotdog ooit, nuttigden we bij het Lodgepole Visitor Center. Hierna pakten we de ‘Grey Route’ richting Moro Rock. Om deze rots te beklimmen moesten we de Moro Rock Trail van 0,6 km bewandelen. Op zich niet zo’n spannende afstand. Echter bestond deze trail voor 80% uit traptreden (maar liefst 350 stuks!). Met een aantal stops sloegen we ons er doorheen. Bovenop de rots (op 2050 meter hoogte) werden we getrakteerd op een fantastisch uitzicht.

We moesten zo langzamerhand op de tijd gaan letten, aangezien onze stoeltjes in de shuttle bus al waren gereserveerd. Om 15:30 uur zouden we weer opgepikt worden. Helaas hadden we niet genoeg tijd om de gehele Crescent and Log Meadows Trail te lopen (5,2 kilometer), maar we zijn uiteindelijk een eind gekomen. Deze route wordt meer gekenmerkt door al het groen voornamelijk veroorzaakt door alle grassen en varens. Op zicht is de naam dan niet zo vreemd gekozen (meadow betekent namelijk weide). Op het moment dat we terug wilden gaan lopen, stonden we ineens oog in oog met twee herten. Prachtig om te zien! 😊

Onze dag in het Sequoia National Park zat erop. De voetjes wilden eerlijk gezegd ook niet meer. De stappenteller op het horloge van Paul tikte bijna de 17.000 stappen aan. Noah en Lynn hebben het ook prima volgehouden. Wellicht hielden ze het langer vol, vanwege de speciaal aangeschafte wandelschoenen…… 😉

Na het inmiddels bekende ritje van bijna 2 uur in de shuttle bus waren we terug bij onze camper in Lemon Cove, bekend om de teelt van citroenen (onderweg hebben we duizenden boompjes gezien). We stapten snel in om richting onze volgende camping te rijden: Yosemite RV Resort Coarsegold. Onderweg zijn we nog gestopt in Fresno om boodschappen bij de Walmart te halen. We hoefden vandaag gelukkig niet al te lang te rijden (1,5 uur). Noah en Lynn waren nog net op tijd voor een verfrissende duik in het zwembad. Lynn liet meteen zien waarom ze 3 weken geleden haar B-diploma had gehaald. Nog even lekker eten (taco’s) en daarna op stok. Topdag!