Yá'át'ééh Monument Valley

Door Paul Ranzijn - 10-08-2019 06:37

Dag 18. Grand Canyon - Monument Valley (wo 7 augustus 2019)

We hadden de wekker al om half 7 gezet. We zouden namelijk vandaag om half 2 een safari naar Lower Monument Valley gaan beleven. Ook zouden we weer in een andere tijdzone geraken (die van de staat Utah), waardoor we vandaag een uurtje zouden kwijtraken. Aangezien het ruim 3 uur rijden was, besloten we om op tijd te vertrekken.

Het was maar goed dat we de wekker niet nog vroeger hadden gezet voor een zonsopkomst, want de zon liet zich absoluut nog niet zien en zat verstopt achter een dik wolkendek. Na ontbijt startten we onze camper en reden de camping af. We moesten weer door het gehele park terugrijden, wat natuurlijk allesbehalve een straf was. De dagjesmensen waren nog niet gearriveerd, waardoor de weg nog erg rustig was. Maar we waren nog niet koud onderweg of Paul moest hard in de remmen voor een overstekend hert. Niet heel veel later konden we opnieuw in de ankers, want in de berm stond een volwassen mannetjeshert met een enorm gewei. Wat een prachtig exemplaar! We reden stapvoets langs hem heen. Het boeide hem allemaal vrij weinig en ging lekker door met z’n “grasontbijt”. Paul kon het toch niet laten om de camper even later nog een paar keer aan de kant te zetten (o.a. Lipan Point en inmiddels buiten het park bij een uitzicht op een zijtak van de Colorado-rivier (“Little Colorado River”…..verrassend 😉).

We hadden geen enkel oponthoud, waardoor we ons rond half 1 meldden bij onze camping Goulding’s Campground (net buiten Monument Valley). Even de boel installeren, snel een lunch naar binnenwerken en toen moesten we al klaarstaan voor onze excursie.

Monument Valley maakt deel uit van het Monument Valley Navajo Tribal Park der Navajo-indianen. Een Navajo-indiaan met cowboyhoed (dat dan weer wel) was vanmiddag onze gids door Monument Valley. Met circa 15 man aan boord gingen we in een open jeep (wel met luifel) richting het park. Voorafgaand werd geadviseerd dichte schoenen te dragen (het zand was namelijk erg heet), een zonnebril en sjaal (voor het zandstof), bij voorkeur een hoed (vanwege de hoge temperatuur) en natuurlijk water. Hoofddeksels hadden we, op Noah na, niet, maar gelukkig de rest wel (wat absoluut geen overbodige luxe was).

We waren nog niet aan boord of we kregen ons eerste Navajo-woordje aangeleerd. “Yá'át'ééh” moesten we meerdere keren in koor opdreunen, wat hallo betekent. Vervolgens stopten we bij een typische Navajo hut. Van buiten had het veel weg van een van (oranjerood) zand gemaakt koepeltje. Binnenin werden we verrast door de doordachte constructie van zware houten balken. We konden meteen onze eerste Navajo-les in de praktijk brengen door Oma Lucy te begroeten. Deze mevrouw gaf ons een demonstratie weven. Leuk om te zien, maar wel een zeer tijdrovende klus (het maken van een klein kleedje duurt namelijk maar liefst een half jaar). We moesten overigens wel lachen om de enorme mobiele airconditioning die in het hutje stond. Ook de Navajo gaan dus mee met hun tijd 😊

In de beschrijving van onze ‘basic-tour’ stond het volgende: This tour covers the famous 17-mile loop of Monument Valley. View many of the famous monuments when the tour makes stops at The East and West Mittens viewpoint, John Ford’s Point & Three Sisters viewpoint, the Totem Pole viewpoint, Artist’s Point and the North Window viewpoints.

Hier was echt geen woord van gelogen. Er werden vele stops gemaakt in de prachtige omgeving. De vallei, gelegen op het Colorado Plateau op een hoogte van zo'n 1700 meter boven zeeniveau, bestaat uit zandsteen en siltsteen en heeft zijn karakteristieke rode kleur te danken aan het in de bodem aanwezige ijzeroxide. Door erosie van de bodem hebben zich zandsteenformaties gevormd die tussen de 100 en 300 meter hoog zijn. Monument Valley is wellicht een van de meest gefotografeerde gebieden van Amerika. Het decor van de rode rotsformaties en de omringende woestijn heeft als set dienstgedaan in menige western en documentaire over het Wilde Westen.

Na 3 uur rijden werden we, met een mooie ervaring rijker, weer afgezet bij onze camping. Noah en Lynn wilden graag gaan zwemmen. Paul ging met hen mee naar het overdekte zwembad. Het was allemaal redelijk basic en prima, maar dat water leek wel ijswater! Paul hield het snel voor gezien, maar Noah en Lynn trotseerden maar al te graag de kou om te kunnen zwemmen. Fung Yee had inmiddels een lekkere pasta klaargemaakt als avondeten. Eten deden we helaas in de camper, omdat het op de camping stikte van de vliegen. Uiteindelijk heeft Fung Yee zelfs een vliegenmepper (“fly swatter”) gekocht om alle vliegen die zich in de camper bevonden uit te roeien.

Goulding’s Campground was maar voor één nacht. Morgenochtend zouden we afreizen naar Moab, voor onze bezoeken aan zowel Arches National Park als Canyonlands National Park.