Twee dagen in Yosemite National Park

Door Henk en Gea - 14-05-2013 05:25

Yosemite National Park

11 mei: Na een hele koude nacht worden we wakker met met een staal blauwe lucht. Als de zon boven de bergen uitkomt wordt het direct al lekker warm.

Om zo weinig mogelijk verkeer in het park te hebben, rijdt hier door het dal een gratis shuttlebus in een lus, met heel veel haltes. Wij nemen 's ochtends de bus naar het Visitors Center en kopen daar een mooie wandelkaart. Op de kaart zien we een mooie wandeling die drie haltes verder begint. De 'Upper Yosemite Falls Trail' gaat vrij steil omhoog en als we bij Columbia Rock komen worden we verrast door een schitterend uitzicht op de waterval. Dit punt is ons eigenlijk ook ver genoeg omdat we te weinig water bij ons hebben, en wandelen in een rustig tempo weer terug. Als we terug zijn in Yosemite village vinden we dat we wel een lekker ijsje verdiend hebben. Ik koop nog een zonnehoed (!!) want de zon is hier wel heel erg fel en een hoofddeksel is echt wel nodig. We nemen weer de shuttle richting de camping.

We realiseren ons dat we wel een vuurplaats bij de camper hebben, maar geen hout. Je mag alleen een kampvuur maken met gekochte houtblokken en niet met gesprokkeld hout Terwijl ik ga koken gaat Henk nog even hout halen bij een campingwinkel iets verderop. En natuurlijk met de shuttle, want zo'n doos hout is best zwaar.

12 mei: Vandaag gaan we een wandeling maken rondom Mirror Lake. Een grotendeels vrij vlakke route, dus niet zo steil als gisteren. De dag begon met wat vertraging. Mijn maag en darmen waren wat opstandig en ik was nogal duizelig. Later dacht ik dat het wel weer ging, waarschijnlijk een combinatie van de hoogte en te weinig drinken. Van de camping was het maar 2 km naar Mirror Lake en dan zouden we er omheen wandelen, rondom 8,5 km, dus goed te doen. Maar bij Mirror Lake zakte mij de moed weer in de schoenen en ben ik weer terug gegaan naar de camping en Henk is wel om het meer gewandeld. Een hele mooie wandeling en op bepaalde plaatsen spiegelen de bergen heel mooi in het gladde wateroppervlak.

Yosemite National Park is geweldig mooi. Alles nog zo fris groen en we treffen heel mooi, helder weer. Om te wandelen soms wat te warm, 28 graden en een zonnehoed of pet is hier echt wel nodig. Je ziet ook bijna niemand zonder.

Op de camping zelf zijn veel eekhoorntjes, helemaal aan mensen gewend en soms zelfs erg brutaal. Zo hadden de buren een open zak chips op de picknicktafel liggen en dat hadden die beestjes snel door.

Morgen gaan we weer verder. De Tiogapas is zaterdag open gegaan, dus nemen we deze route. Volgens onze Amerikaanse buren is dit een hele mooie route. De pas ligt op ruim 3000 m hoogte, maar zou goed te rijden zijn met de camper.

Terwijl ik dit schrijf is Henk de volgende camping aan het uitzoeken, met WiFi zodat we weer wat berichtjes kunnen plaatsen.