Dag 21 en 22 Banff

Door Rob en Rosy - 25-09-2022 18:39

Dag 21 en dag 22 Banff

Elke dag wordt het moeilijker alles te omschrijven. Het rijden door de bergen blijft een geweldige ervaring. Ook vandaag weer van Revelstoke naar Banff. Vanaf de camping gaat het al snel omhoog en binnen no time rijden we tussen de besneeuwde bergtoppen over de pas. Na een uurtje of 2 rijden stoppen we om te tanken. Naast het tankstation ligt een American Diner en ik loop er naar toe om te kijken of we daar kunnen lunchen. Binnen is het ingericht als in de jaren 50-60. Rode bankjes, foto’s, schilderijen van Marilyn Monroe, Elvis en James Dean. Oud speelgoed, juxebox en als kers op de slagroom wordt ik verwelkomd door een dame die zo uit de film zou kunnen komen. Ik vraag of we kunnen ontbijten en als antwoord krijg ik “sure my love, take a seat “ De rest komt ook binnen en we nemen plaats. Als de dinerdame de bestelling komt opnemen vraagt Manon om een Cappucinno. De dame kijkt haar aan en antwoord quasi verontwaardigd met een vet amerikaans accent “ Sorry lady, we are a diner and not a fancy restaurant. The only thing we have is coffee “ Echt een van de leukste uitspraken die ik ooit heb gehoord.

Aansluitend vervolgen wij onze weg naar Banff. Banff is de naam van het Staatspark maar ook van het plaatsje dat er midden in ligt. Om een beetje een idee te geven van de grootte, Banff National Park is 6600 km2 terwijl Limburg 2200km2 is. Dus 3x zo groot als Limburg.

Net voor we Banff bereiken ligt naast de weg een Ghosttown Museum. Een openlucht museum met allemaal oude gebouwen uit de tijd van de goudzoekers en kolonisten. Deze gebouwen zijn van her en der verplaatst naar het museum. Na een bezoek aan het museum komen we een half uurtje later aan in Banff. Het is een echt ski-oord met amerikaanse invloeden. Je zou denken midden in een winter editie van de coca cola reclame te zitten, alleen ligt er geen sneeuw.

Na de incheck op de camping rijden we richting Johnstons Falls en Vermillion Lakes. Dit zijn 2 korte hikes maar zeker de moeite waard. ‘s Avonds eten we in Banff bij Melissa’s Misteak wat zeker geen mistake is. Later op de avond is het weer kampvuur met een drankje om wederom een geweldige dag af te sluiten.

De volgende ochtend gaan we vroeg op pad want om 9 uur moeten we bij de shuttle zijn voor een bezoek aan Lake Louise en Lake Moraine. Er naar toe rijden is geen optie want dit zijn echt toeristische attracties en op de snelweg wordt al gewaarschuwd dat er geen parkeerplaatsen zijn. Dus melden wij ons bij een grote parkeerplaats op zo’n 5 km van Lake Louise en nemen de shuttle de berg op. Het is nog vroeg en de zon schijnt nog niet vol op het meer, dus de blauwe kleur is er nog niet helemaal. Deze blauwe kleur wordt trouwens veroorzaakt door een rotspoeder dat al miljoenen jaren door regen smeltwater wordt meegevoerd naar het meer. Dit zinkt naar de bodem en filtert het zonlicht waardoor alleen het blauw wordt weerkaatst. Vanaf Lake Louise kunnen we een 3,4 km lange trail maken naar het hoger gelegen lake Agnes. Ach 3,4km dat wordt appeltje eitje. Dus niet. Het is een vrij steile klim naar het 400 meter hoger gelegen Lake Agnes. Na een kleine anderhalf uur lopen, hijgen en zweten bereiken we het meer. En het is meer dan de moeite waard. We komen uit bij een prachtig bergmeer omringt door besneeuwde bergtoppen die worden weerspiegeld in het gladde water. Ook ligt er een oude berghut die tegenwoordig dienst doet als een soort restaurant. Je krijgt er soep en brood en koffie maar dat is het zo ongeveer. Het pad dat wij hebben gelopen is de enige manier om er te komen. Dus alles wat je er kan komen wordt elke keer door het personeel in rugzakken naar boven gedragen. Zij blijven dan ook 3 dagen in de hut voor ze weer worden afgelost door de volgende ploeg. Lang houdbare spullen zoals gasflessen, suiker, bekers, bakjes enz worden 1x per jaar met de helikopter aangevoerd. Aan de mensen die er eten wordt vriendelijk gevraagd hun afval mee naar beneden te nemen. Dus krijgen we een plastic zak waar alles ingaat en beneden droppen we het in de vuilcontainer. De zon schijnt inmiddels hoog aan de hemel en als we naar benden lopen worden we getrakteerd op een azuurblauw meer dat een paar honderd meter onder ons ligt. Genietend van het uitzicht bereiken we na 50 minuten Lake Louise weer. Daarna op de shuttle richting Lake Moraine. Ook dit is weer een stralend blauw meer en hier nemen we 2 kano’s voor een tocht over het strak blauwe water.

Tegen 5 uur is het tijd om terug naar Banff te gaan. We stoppen om even wat winkels te kijken in Banff maar belanden als snel in de Old Irish Pub voor een lekker glas Ale. De avond brengen we door bij het kampvuur met bbq en een drankje.