Dag 23 en 24 Jasper

Door Rob en Rosy - 25-09-2022 19:05

Dag 23 en dag 24 Jasper

We rijden van Banff naar Jasper. Deze 2 parken liggen tegen elkaar aan. De eertse 50km gaan we over de BC1 om vervolgens de Ice Field Parkway op te gaan. Dit is een 232 km 2 baans hoge bergpas die Lake Louise verbindt met Jasper. Onderweg zijn er vele stops, trails, uitkijkpunten enz. Dus trekken we de hele dag uit om deze 232 km af te leggen. Eerste stop is Peyto Lake. Dit meer staat in de top 3 van mooiste meren ter wereld. En waarom dit is wordt al meteen duidelijk als je er arriveert. Waar Lake Louise en Lake Moraine schitterend waren is dit meer echt adembenemend. Ik ga ook niet proberen het te omschrijven, dat is gewoon niet mogelijk. Dit moet je gewoon met eigen ogen zien. Verder onderweg doen we nog enkele stops, lunchen op een rustige plek langs de weg met uitzicht op de bergen en bergweiden, bezoeken watervallen enz. Het enige dat we snel overslaan is Icefield zelf. Hier kan je een bezoek brengen aan de gletscher en zelfs de gletscher oprijden met speciale bussen. Maar dit is zo’n massa toerisme, daar wil je niet lang blijven.

De camping in Jasper ligt net buiten het dorpje Jasper. We zijn er al rond 5 uur en besluiten de rest van de dag rust te nemen bij de campers en te genieten van de omgeving.

Naast de camping ligt een heel grote wei aan de bosrand. Mijn idee is dat daar ‘s morgens wel wilde dieren zullen rondlopen dus besluit im om de volgende dag om 6 uur op te staan en op wacht te gaan liggen om wilde dieren te spotten. Roos gaat mee en als we naar buiten gaan is het nog donker. Gewapend met zaklamp en bearspray nemen we positie in een verlaten hut op de weide en wachten af. Na anderhalf uur de bosrand afspeuren hebben we nog niks gezien. Wel horen we een hoog fluitend geluid alsof ergens een haan kraait of een trein remt. Het is niet echt te plaatsen. Inmiddels is het 8 uur en licht geworden. Dus terug naar de camper. En daar ontdekken we waar het gekke geluid vandaan komt. Het zijn mannetjes Elks die staan te burlen. Ja hoor, we hadden gewoon in bed kunnen blijven want rondom onze campers staan 3 mannetjes met grote geweien, een stuk of 4 vrouwtjes en enkele jongen.Geweldig om deze machtig dieren van zo dichtbij te zien. Wel is er enige voorzichtigheid nodig want de mannetjes zijn nogal agressief en enkel campinggasten moeten dan ook de camper in vluchten als een mannetje dreigend hun richting uitgaat. Ik zelf moet op een gegeven moment ook achter een boom schuilen omdat een mannetje mij heeft gespot. Maar gelukkig gaat alles goed.

Na dit avontuur maken wij ons op om de skytrain te nemen. Via een kabelbaan gaan we van 1100 meter naar 2100 meter hoogte. Om de top van de berg te bereiken moeten we de laatste 300 meter via een 1,4 meter lang pad omhoog lopen. Makkelijker gezegd dan gedaan. Er staat een sterke wind en de temperatuur is beneden het vriespunt. Tegen de wind in gaan we naar boven. Af en toe moeten we stoppen om niet omver te worden geblazen maar uiteindelijk bereiken we de top op 2400 meter en worden wederom getrakteerd op een schitterend uitzicht.

Terug beneden lunchen we in het restaurant en nemen daarna de kabelbaan naar benden.

De avond brengen we door in Jasper voor diner en gaan vroeg naar bed want morgen is alweer de laatste dag.