DreamWorks Animation

dreamworks logo DreamWorks Animation SKG is een subdivisie van de filmstudio DreamWorks SHG, die zich helemaal toelegt op geanimeerde films. Het hoofdkantoor bevindt zich in Glendale, Californië. De studio heeft ondertussen al meer dan twintig filmtitels op zijn naam staan, waaronder Kung Fu Panda, How to Train your Dragon en de zeer populaire film Shrek, over een lelijke groene reus die verliefd wordt op een mooie prinses.

DreamWorks Animation SKG

De filmstudio DreamWorks SKG wordt in 1994 door de drie mannen Steven Spielberg, Jeffrey Katzenberg en David Geffen opgericht. De eerste letters van hun achternamen vormen ‘SKG’. In de eerste instantie staat de studio bekend om de sitcomserie Spin City, maar in 1997 brengt DreamWorks SKG zijn eerste speelfilm uit: The Peacemaker, met George Clooney en Nicole Kidman in de hoofdrollen. De tweede film die volgt, Amistad, komt van de hand van Spielberg en wordt erg goed ontvangen. Meer films volgen en in de loop van de jaren krijgt de studio steeds meer naamsbekendheid door de diverse kaskrakers die keer op keer door DreamWorks SKG op de filmmarkt worden gebracht, zoals het cultfenomeen American Beauty en de spektakelfilm Gladiator.

In 1995 wordt er door DreamWorks SKG in samenwerking met studio Pacific Data Images (PDI) een nieuw bedrijfsonderdeel opgericht met de naam PDI,LLC. Het idee is om in samenwerkingsverband een animatiefilm uit te brengen. In 1998 is de nieuwe film over het leven van een mierenkolonie, Antz, klaar en wordt hij tegelijkertijd met de DreamWorks SKG-animatiefilm The Prince of Egypt uitgebracht. Antz luidt in zekere zin een nieuw tijdperk in voor de video, want de film is geheel computergeanimeerd, terwijl The Prince of Egypt nog deels op de traditionele manier met de hand is getekend. De studio verkent, voordat hij zich geheel toelegt op computergeanimeerde film, ook nog het vakgebied van klei-animatiefilms, gemaakt met een stop-motiontechniek. Het resultaat hiervan is de film Chicken Run, ook weer een samenwerkingsproject van DreamWorks SKG, ditmaal met de Britse stop-motionanimatiestudio Aardman Animations. DreamWorks SKG heeft hiermee animatiefilms uitgebracht waarin de drie belangrijkste technieken zijn gebruikt: traditioneel handgetekende animatie, stop-motionanimatie en computergemaakte animatie. Uiteindelijk kiest de studio ervoor om met de laatste techniek verder te werken.

Steven Spielberg

DreamWorks Animation

DreamWorks SKG richt in 2000 een nieuwe divisie op, DreamWorks Animation, die zich geheel moet gaan richten op traditionele en computergemaakte animatie. De animatieafdeling van DreamWorks SKG heeft dan al enkele traditionele, met de hand getekende animatiefilms uitgebracht, waaronder Spirit: Stallion of the Cimarron en The Prince of Egypt. In 2001 brengt de subafdeling de computergeanimeerde film Shrek op de filmmarkt uit, een film die een daverend succes blijkt onder zowel een jong als oud filmpubliek. De film wint de eerste Academy Award voor beste Animatie Film in de geschiedenis en mede hierdoor besluit de filmstudio de traditionele animatie voorlopig te laten voor wat het is. In 2004 is de subafdeling van DreamWorks SKG de eerste studio die twee computergeanimeerde animatiefilms uitbrengt in hetzelfde jaar, Shrek 2 en Shark Tale. Hetzelfde jaar splitst de animatieafdeling zich officieel af van DreamWorks SKG als onafhankelijke animatiestudio onder de naam DreamWorks Animation SKG Incorporation. Jeffrey Katzenberg, een van de oprichters van DreamWorks Studios, verhuist met het team mee en wordt het hoofd van de nieuwe afdeling.

DreamWorks Animation is ondertussen uitgegroeid tot een gespecialiseerde CG-studio (computer graphics) met afdelingen in Noord- en Zuid-Californië en met internationale werkplekken. Het hoofdkantoor bevindt zich in Glendale, Californië. In Redwood City, Californië is de PDI-studio van DreamWorks Animation gelegen. Ondertussen is er ook een familiebedrijf aangekondigd onder de naam Oriental DreamWorks, dat zich zal vestigen in Shanghai. Alle films die de studio uitbrengt worden momenteel gedistribueerd en verhandeld door Paramount Pictures. Dreamworks Animation verkrijgt het grootste gedeelte van zijn inkomens door de vertoning van hun films in bioscopen en op televisie. In 2011 bedroeg het inkomen voor verkoop maar liefst zevenhonderd miljoen dollar.

Princeof Egypt

Het maken van een film

De animatiestudio staat voornamelijk bekend om zijn humoristische en satirische films, waar Shrek en de daaropvolgende delen een duidelijk voorbeeld van zijn. Shrek biedt een tegengeluid aan de zoete animatiefilms van bijvoorbeeld Disney Studios en neemt een loopje met het typische sprookjesthema dat in veel kinderfilms wordt gebruikt. De sarcastische humor, grappige animatie en goede soundtrack hebben ervoor gezorgd dat de film en groot succes is geworden bij zowel een jong als oud publiek. Waar een studio als Pixar bekend staat om de vooruitstrevende en prachtige computeranimaties, staat bij Dreamwork Animation een goede verhaallijn op de eerste plek. Zodra een nieuw verhaal wordt bedacht, is de eerste stap in het proces het schrijven van een script. Sommige filmscripts zijn geheel origineel, voor anderen maken de tekstschrijvers gebruik van bestaande verhalen zoals sprookjes. Zodra het script af is, wordt het aan de ‘storyboard’-kunstenaars gegeven, die van het verhaal op papier een serie schetsen maken die al een idee geven van de te maken film. Als de regisseur deze schetsen goedkeurt, worden ze gedigitaliseerd en met tekst en muziek tot een eerste ‘film’ gemaakt. Aan deze eerste vorm van de nieuwe film wordt door het animatieteam ongeveer achttien maanden gewerkt.

Wanneer de eerste filmversie in elkaar is gezet begint de afdeling Visuele Ontwikkeling met de vormgeving van de film. Hierbij wordt besloten welke stijl, kleuren en artistieke benadering worden gebruikt bij de uitwerking van de film. Alles wat in de film te zien zal zijn moet worden ontworpen, van de karakters tot de kleinste details, zoals een grasspriet. Met duizenden tekeningen, blauwdrukken, sculpturen en modellen schept het vormgevingsteam de filmwereld. Sinds 2009 worden alle films van de studio ook uitgegeven in 3D, hiervoor heeft de studio speciale software ontwikkeld. Zodra het visuele deel staat, worden er acteurs gezocht om de stemmen van de karakters op te nemen. Het opnemen van de stemmen gebeurt nog vóór de film helemaal wordt geanimeerd. De stemacteurs worden vaak gefilmd tijdens het opnemen, zodat hun bewegingen en gelaatsuitdrukkingen kunnen worden gebruikt tijdens het animeren van de karakters. Dit laatste gedeelte gebeurt geheel op de computer. Elk karakter en ding in de film krijgt een computergestuurd ‘geraamte’ waarmee realistische bewegingen kunnen worden nagemaakt. Als alle bewegingen gemaakt zijn, wordt er nog licht en andere affecten toegevoegd. Over het hele proces van het maken van een computergeanimeerde film doet Dreamworks Animation ongeveer vier jaar.

3D film