Thuisreis (Santa Barbara - Los Angeles - Breda)

Door Bijl - 06-08-2008 21:54

Dinsdag 5 en woensdag 6 augustus,
In Santa Barbara zijn we om half 7 plaatselijke tijd opgestaan. We waren al eerder wakker want de wekker ging iets te vroeg af (4 uur). Om ongeveer kwart voor acht reden we weg.

Alle koffers hadden we de vorige avond zo goed als mogelijk gevuld, maar met alle laatste dingen waren we toch nog behoorlijk lang bezig. Ontbijtje gehaald bij Burger King en toen de laatste kilometers (ca 105 km) naar Agoura Hills (gemeente LA). De rit daar naartoe viel reuze mee. Over de grote weg waren we om ongeveer kwart over negen bij de afslag. Op 55 mijl na hebben we 3000 mijl (4500 km) gereden. Mooi binnen de vooruitbetaling die we gedaan hadden.

Aftanken van de laatste benzine (toch weer voor 165 dollar), vuiltanks in de buurt legen (viel niet mee) en toen naar Road Bear. We waren lekker op tijd. Het werd al behoorlijk warm dus de laatste zaken betekende toch nog behoorlijk wat zweetdruppletjes. Met zijn allen de bagage uit de camper halen, nog ene laatste stoffer-en-blik er doorheen en toen de eindcontrole door de verhuurder (zeer nauwgezet).

We hebben ons netjes gedragen: geen schade of dingen stuk dus we konden naar het kantoor voor de eindafrekening. Ongeveer kwart voor elf zaten we klaar voor het vervoer met de shuttle bus naar het vliegveld. Stipt 11 uur reed de shuttle weg. Na 3 weken werden we weer gereden. Gelukkig geen file onderweg en de shuttle zette ons dus met alle bagage om 12.00 uur af bij de vertrekhal. Dat is plaatselijke tijd (5 augustus). Nederlandse tijd 's-avonds 21.00 uur.

Toen moesten we door alle ongemakken van het inchecken. Eerst de boarding passen bij de balie van Nortwest Airlines (die voor KLM de afhandeling doet), dan apart de koffers die in het ruim gaan afleveren voor controle met röntgen-stralen.  De laatste flesjes drinken opmaken die we anders moeten weggooien en dan naar de veilgheidscontrole.

Veiligheidscontrole betekent: alles uit de zakken en in bakken, inclusief riemen. Schoenen uit en door een poortje. Uiteraard na in de rij gestaan te hebben. Daarna alle handbagage weer verzamelen en dan mag je de pier op.

Hier hebben we nog wat gegeten en gedronken (Starbucks met caffe latte) en Burger King. We waren veel te vroeg voor ons vliegtuig. Ook al zou die 10 minuten eerder vertrekken om 5 voor half 6 (plaatselijke tijd). We zijn op de pier bij de plek waar we aan boord zouden gaan, gaan wachten. De tijd vloog voorbij. Voordat we het wisten was het kwart voor 5 toen het 'boarden' begon.

Een lange rij natuurlijk en Aldert Jan had nog de pech dat hij er uit gepikt werd voor een extra visitatie (controle) door de luchthavenpolitie bij de gate. Alles weer gecontroleerd en ook werd hij gefouilleerd tot in zijn liezen aan toe (!).

Om even over half 6 vertrok het vliegtuig. Normaal doet de vlucht er zo'n 10,5 uur over. We hadden geluk . De vlucht duurde 'slechts'  9 uur en 45 minuten. Kwart over 12 landden we en om half één (nederlandse tijd) konden we uit het vliegtuig. Toen naar de paspoortcontrole, op de koffers wachten, de shuttle naar lang parkeren en om kwart voor 2 reden we weg. Niet alleen op Schiphol ging het vlot, maar ook de autorit naar Breda ging snel. Even voor 3 uur was de cirkel rond. Moe en voldaan.

Nu proberen in het slaapritme van Nederland te komen.

Het was een supervakantie!