Bryce en Zion

Door Amerika droom 2009 - 13-05-2009 08:23
Hallo lezers,

Dag 21 Bryce Canyon

Vanochtend rond 10.00 waren we bij het visitor center van Bryce Canyon.
Na enige uitleg en praktische tips wat betreft de uitzichtpunten/stops en de start van de Navojo loop gingen we op pad. Aangezien de meeste points aan de linkerkant van de weg liggen, adviseerde ze bij het visitor centrum om eerst helemaal naar boven te rijden en dan vanaf daar naar beneden de stops te doen. Bovenaan gekomen hadden we al een aantal beelden van de Canyon opgevangen, dit was al mooi, dus wat staat ons nog te wachten?
We hebben diverse stops gemaakt:
Het Rainbowpoint ligt op 9115 feet, op de parkeerplaats ligt nog sneeuw, het is koud hier boven. Het uitzicht is adembenemend, je kunt langs een groot stuk reling lopen. De rotsformaties zijn heel verschillend van vorm en kleur. De kleuren van de rotsformaties variëren van gebroken wit naar, zand naar geel naar oranje naar terracotta, naar knal oranjeachtig tot diep rood. Tussen de rotsen ligt nog sneeuw.
Ponderosa point ligt op 8904 feet, Aqua Canyon ligt op 8800 feet op beiden ligt nog sneeuw en de rotsformaties lijken op die van Rainbowpoint.
Natural Bridge ligt op 8627 feet, het is een mooi gezicht zo’n natuurlijke brug, het is wel moeilijk te fotograferen, onze lens in niet toereikend om en de grond en de lucht met daartussen de brug te fotograferen. Maar het staat in ons geheugen gegrift.
Farview- Pirancy-point liggen op 8819, er is ook een kleine natuurlijke brug. Deze twee uitzichtpunten zijn met elkaar verbonden en daardoor heb je een breed uitzicht over de Canyon, prachtig!!!
Dan gaan we richting onze laatste stop in het park: Sunset Point, hier is het grootste natuurlijke amphitheater van de Canyon, in één woord geweldig.
Wij gaan de Navajo loop wandelen, het is prachtig om in zo’n omgeving te wandelen, we dalen af tussen de overweldigende rotsen van Bryce Canyon. We schieten een paar mooie foto’s en babbelen er op los, maar dan het onvermijdelijke: na het afdalen moet er ook geklommen worden. Het is erg warm, maar we zijn zo onder de indruk dat het lijkt alsof het vanzelf gaat. Als we weer bovenaanstaan en naar beneden kijken zijn we blij dat we in zo’n mooi stukje natuur hebben gewandeld en de tocht goed hebben volbracht.
Nu richting Rubby’s Inn, pa is hier gebleven in verband met de hoogte. Even een snelle lunch en dan richting Zion National Park, we voldoen net aan de eisen wat betreft de hoogte van de camper. We moeten door twee tunnels en één ervan is erg smal en laag. Het verkeer zal aan beide kanten stopgezet worden als wij er met de camper doorgaan(we moeten in het midden van de tunnel rijden). We worden begeleid door de rangers van het park. Het uizicht van boven af is mooi, maar we zitten erg hoog. Als we bij het visitor centrum aankomen vragen we informatie voor morgen, de camper grounds van het park zijn helaas vol. We gaan dus op pad naar Springendale voor een camper ground(op1 mile van het park). Als we het park net uit zijn zien we een RV park en vragen of er nog plek is en we hebben geluk, er is nog plek.
De BBQ aan, lekker eten, daarna de omgeving een beetje verkennen en de weblog bijwerken.
We kunnen niet meer internetten dus dat doen we morgenavond in Las Vegas.

Dag 22 Zion National Park

Vanochtend om 8.00 waren we bij het visitor center, de camper parkeren en dan kunnen we. Pa heeft er niet zo’n vertrouwen in qua hoogte en blijft bij de camper. Er is genoeg te doen en te zien op de plaats waar hij blijft.
Wij gaan eerst helemaal tot aan het einde van de Zion Canyon Scenic Drive, hier ligt de populairste wandeling van het park. De twee kilometer lange, verharde riverwalk volgt zonder klimmen de Virgin River. Naar waar de kloof tot 600 meter oprijst. De eenvoudige route biedt een fraai uitzicht op de rivier kronkelend tussen de rode zandstenen wanden van de kloof.
In het begin van de route filmen en fotograferen we eerst de rivier en de prachtige omgeving, en een eekhoorn die wel heel graag voor de camera wil poseren. Het is een leuke route om te lopen, we zien allerlei planten aan de rotsen hangen, de rotsen zijn heel poreus en er stroomt water langs, zo worden de planten en de boompjes constant voorzien van water. Het is een mooi gezicht deze:” hanging gardens”. Qua dieren zien we salamanders en eekhoorns. De route kronkelt zich rustig langs zijn met eiken en wilgen begroeide oevers aan het begin van de kloof.
We lopen terug naar de shuttleplaats en gaan op pad naar onze volgende foto stop. Wat een mooie plaatjes. Hup weer in de shuttle en dan op naar de volgende stop. Hier  hebben we een wandeling gepland, die ons naar de Emerald Pools en de watervallen zal brengen. We kiezen voor de lange(moeilijke/hoge) route, het is zwaar mede door de warmte. Maar het is een hele belevenis, qua uitzicht en uitdaging op de smalle ruwe paden. We zien veel mooie bloemen en grote en kleine cactussen(hier is ma de hele vakantie al van onder de indruk). Aan salamanders of hagedisjes geen tekort, je ziet en hoort ze overal langs je heen ritselen.
Na een pittige tocht worden we beloond met een prachtig uitzicht op de watervallen. Het is wel stoer zo boven op de berg, naar de watervallen en beneden kijkend. De terugweg begint erg rotserig, moeilijk bewandelbaar, maar dit is van korte duur. Terug lopen we onder de watervallen door, en de rest is vergeleken bij de heenweg een makkie. Als we bijna aan het eind van het pad zijn zien we een grotere salamander/hagedis, hij wil zich niet echt laten fotograferen, maar geduld loont.
Als we bij de shuttle aankomen is het 12.15, rond 12.30 zijn we terug bij de camper, lunchen en dan samen naar het museum. Hier bekijken we een film(±30min) van het ontstaan en de veranderingen van het park zoals de naamsverandering, het tot stand brengen van de tunnel, enz.

De naam Whesley Powell(Powell museum, Lake Powell) duikt ook hier weer op. De film is leuk gemaakt, we bezoeken het museum en gaan dan terug naar de camper op weg naar las Vegas. Viva Las Vegas is een liedje wat steeds door ons hoofd gaat. Spannend!!
De weg naar Las Vegas is erg saai, vandaar dat we alvast aan het verhaal voor de weblog gaan werken.

De camper ground is op een paar groene stukjes na één grote asfaltplaat, we zoeken één van de mooiste plekjes(met wat groen en een zitje) uit voor de laatste dagen van onze vakantie. We gaan barbecueën en daarna naar het naastgelegen hotel Circus Circus, en een circus dat is het. Er zijn mega veel gokkasten, roulettetafels, enz. Er zijn winkels, restaurants, en een ware circus act, Het is een leuke afsluiting van vandaag. Zo loop je in een prachtig park, daarna ±250 km door de “woestijn” en dan in de gekte van las Vegas. Voor nu, douchen en naar bed, het is goed geweest voor vandaag.