Van Yosemite naar San Francisco

Door Ruud, Sas & Robin - 24-07-2018 08:56

Toen we vanmorgen wakker werden scheen zowaar de zon door de bomen. We zagen nu nog beter wat een mooi plekje we hadden, achteraan op de camping, tegen een beekje aan. Overal eekhoorns, echt weer heel fijn. We hoopten heel even dat er minder rook hing maar als je richting de bergen keek was dat toch echt niet zo. Helaas. Ruud belde met onze camping in San Francisco en toen bleek dat we daar ook een nachtje eerder tercht konden was de keuze snel gemaakt. We zouden Yosemite achter ons laten en richting SF rijden vandaag. 220 mijlterwijl we gedacht hadden dat we vandaag een mooie wandeling zouden maken. Even schakelen. Na een ontbijtje buiten hebben de boel ingepakt. Bij de uitgang van de camping hebben we aangegeven dat we een nacht eerder zouden vertrekken dan gepland. Dat was geen enke probleem, we zouden een refund krijgen van het gehele bedag. Netjes geregeld. We waren ook zeker niet de enige. Op 15 maart moesten we ons best doen om een plaatsje te krijgen hier, maar driekwart van de camping was nu leeg. Er hadden veel mensen geannuleerd blijkbaar.

Het vuur was nog lang niet onder controle vertelde de mevrouw van de camping. 30.000 acres waren al in vlammen opgegaan, echt verschrikkelijk. De 120 richting San Francisco was nog open maar voor hoe lang was de vraag. We wilden ook nog graag een refund voor de bus naar Glacier Point die we hadden gereserveerd. Daarvoor moesten we naar een hotel, waar een balie was die die tours regelde. de routing in Yosemite is alleen erg onduidelijk op de één of andere manier. Dat was even zoeken dus, maar toen we het juiste hotel gevonden hadden was ook dit zo geregeld. Robin wilde nog graag even wifiën en we hadden begrepen dat er 1 plek in de vallei was met free wifi. Na ook die gevonden te hebben en Robin weer bij was reden we uiteindelijk om 11.00 uur weg uit de vallei. (‘s Middags hoorden we dat de vallei helemaal was afgesloten, we waren net op tijd weg). Onderweg het park uit kwamen we veel gebied dat al eerder te maken had gehad met brand. Wat is dat een trieste aanblik, die zwartgeblakerde stammen. Echt verschrikkelijk, ik denk dat het zeker 10 jaar duurt voordat hier weer bos is. Niet fijn om te zien.

De rit naar San Francisco ging voorspoedig. Robin en ik hebben onderweg uitgezocht hoe het spel Carcasonne werkt, lastig hoor met kaartjes en pionnen als je op een bochtige bergweg rijdt. Onderweg nog even boodschappen gedaan en toen kwam de stad in zicht. Het laatste stuk was druk, heel druk! De afwisseling is heel leuk aan deze reis. Het ene moment rijd je in het mooiste landschap en de volgende dag heb je de voordelen van het stadse. Ieder wat wils. Ondertussen kwam Robin er achter dat er een vriendin van haar ook in San Francisco was. Zij was met haar zusje en ouders vrijdag aangekomen en zou morgen verder gaan. Het zou leuk zijn als ze elkaar even zouden zien. Daar gingen we ons beste voor doen, Robin had afgesproken even contact te hebben als we op de camping zouden zijn. Daar kwamen we om 18.15 uur aan. Toch nog lang over gedaan.

De camping stelt niet veel voor, het is een soort parkeerplaats waar de RV’s zij een zij staan. Geen plek om buiten te zitten ofzo. Tussen de campers in zit amper een meter. Maar het is schoon, we staan veilig, hebben stroom, riolering en water. En we slapen hier toch alleen maar. Dus prima. Vlakbij de camping is een ferry-terminal. Hier kunnen we ‘s ochtends de boot naar de stad nemen. Op zondag gaat de laatste boot al om 17.00 uur dus voor nu was dat geen optie. Na wat opstart-problemen hadden we wifi en konden we een Uber bestellen, wat is dat een handig systeem. Die bracht ons in een half uurtje, over de Golden Gate, naar het Hilton waar de vriending van Robin logeerde. Grappig om hen even te spreken en voor de dames om even een foto te maken zo aan deze kant van de wereld.

En toen was het 21.00 uur en toen moesten we nog wat eten, daar waren we nog niet aan toegekomen. Via de concierge van het Hilton kregen we de tip om naar R&G Lounge te gaan, in Chinatown. Daar waren we vlakbij in de buurt. Zo! Dat was nog eens een goede tip. Aan de buitenkant zag je het er niet aan af maar binnen zat het twee verdiepingen vol. Druk! Een kippenhok! Maar lekker! In Nederland ben ik geen fan van Chinees eten maar dit was werkelijk verrukkelijk. Natuurlijk hadden we veel te veel besteld. Uiteindelijk bleek dat 1 van de 4(!) gerechten die we hadden uitgezocht uitverkocht was. Dat vonden we niet heel erg...

Omdat we na het eten gewoon erg moe waren van deze lange dag onderweg, en omdat we geen jas ofzo bij ons hadden en het best wel koud was eigenlijk, zijn we na het eten meteen met de Uber terug naar onze camper gegaan. Nog lekker even binnen gezeten, wat gedronken en toen lekker gaan slapen. Morgen weer een dag!