Dag 21 (9 augustus) Grand Canyon

Door Familie de Waal - 11-08-2008 05:55
Zeven uur! Daar ging de wekker weer. Het is niet een vakantie van lekker lang op je bed liggen luieren. We wilden vandaag een pittige hike doen, dus dat kan je beter voor het heetst van de dag doen. Even voor half tien gingen we de canyon in, de South Kaibab Trail af. We zouden wel kijken hoever we kwamen, maar ja dat is met afdalen natuurlijk wel makkelijk, het weer naar boven gaan, daar heb je normaal gesproken twee keer de tijd van het afdalen voor nodig. Er waren twee punten tot hoever we zouden kunnen gaan, Ooh Aah Point en Cedar Ridge. Als je tot Cedar Ridge zou gaan en weer terug, dan betekende dat een wandeling van ca. 5 kilometer. Ooh Aah Point ongeveer de helft. Ooh Aah Point waren we eigenlijk vrij ongemerkt als snel voorbij en ook Cedar Ridge hadden we na iets meer dan een uurtje gehaald. Hier zijn we even gebleven en hebben genoten van het uitzicht en een brutale eekhoorn, die erg geïnteresseerd was in onze rugzakken.
Vanaf Cedar Ridge zijn Thalassa de terugweg begonnen en zijn Dexter en ik nog een stukje verder gelopen. Dat werd wel steeds pittiger, dus daar zijn we ook niet te lang mee doorgegaan, we moesten ook nog weer terug. Op het pad dat we liepen kwamen we op een gegeven moment ook een paar groepen met muilezels tegen, begeleid door een zogenaamde wrangler. Onderweg hadden we natuurlijk ook al diverse sporen in de vorm van keutels gezien en nu kwamen we ze dan op het smalle pad tegen. Dan moet je als wandelaar dus aan de hoge kant van het pad stilstaan en rustig blijven, zodat de muilezels met berijders veilig kunnen passeren. Het viel me overigens wel op dat die beesten, bij het stijgen ongeveer net zo vaak als de mensen een rustpauze moesten nemen.
De terug weg was voor ons allemaal flink pittig, maar we hebben het met z’n allen, flink bezweet, gered. Een hele prestatie, temeer daar we er in totaal net twee en een half uur over hebben gedaan. En geloof me, we hebben ons niet lopen haasten. Na de hike zijn we met de shuttle nog even naar een nabij gelegen punt, Yaki Point, gegaan om daar van het uitzicht te genieten en een paar foto’s te schieten. Rond half twee waren we weer terug bij de camper en hebben we ons middageten genomen. Lekkere zoute soep om weer bij te komen. Ik ben zelf nog even met het rioleringsysteem bezig geweest, want dat blijft een beetje problematisch. Bleek ook dat de afvoerslang ,die we op de camper en het riool van de camping aan moeten sluiten, twee gaatjes had.
Na enige tijd rust gehad te hebben, vond ik het wel weer tijd voor actie, dus zijn we maar even boodschappen gaan halen, waaronder ook een nieuwe afvoerslang. Voor het avondeten was de slang vervangen en had ik ook nog een verstopping opgelost (getver). Na de Hollandse prak (toch wel lekkerder dan die Mac Donalds hap) was het weer tijd voor een zonsondergangsessie. Vanavond zijn Dexter, Anja en ik naar een ander punt gegaan dan gisteren, namelijk Mather Point. Persoonlijk vond ik deze zonsondergang mooier dan die van gisteren, omdat hij ook mooier uitkwam over de rest van de canyon. Dat zijn dus weer behoorlijk wat foto’s geworden, waaruit we weer een mooie selectie moeten maken. Ik hoop dat ik morgen weer verbinding met internet heb, zodat we weer kunnen updaten.
Dit was dan weer de Grand Canyon. Morgen weer op tijd eruit, want we hebben een rit van ongeveer 250 mijl voor de boeg, waarvan zo’n 85 mijl over de befaamde route 66. Toch ook weer een hoogtepunt op onze reis! Als het goed is, komen we rond Lake Havasu of Parker uit en dan is de dag daarop ook weer een lange rit naar LA, het eindpunt van onze reis.
Tot morgen!

De foto's zijn weer te bekijken via de volgende link: album.zoom.nl/user/sjoerd1964/
Daar staan nu ook de foto's van gisteren!