New York

Door Peter de Groot - 27-11-2011 21:51

New York!!

Vanochtend na ruim 1 uur rijden, leverden we de camper in. Dat was in Tappan, ten noorden van New York City. Geen problemen dus we waren snel klaar. Gea nog aan het poetsen geweest maar dat bleek later niet zo nodig te zijn. De camper was netjes genoeg.

We werden naar de bushalte gebracht. Want ze brachten je alleen naar het vliegveld Newark. En dat is niet de bedoeling want we blijven nog.

Met de taxi naar ons hotel zou het ruim 1 uur kosten. Die moest nog gebeld worden en dan vanaf New York City komen. Dus 2 uur in totaal, nog los van het behoorlijke tarief.

De bushalte was op een steenworp afstand. Dus daar zijn we naar toe gebracht.

Met al onze bagage, veel en zwaar, ingestapt. We namen 4 plaatsen in beslag. De rit kostte nog geen 16 dollar voor ons tweeën Niet duur dus.

Na een klein uurtje stapten we uit op het busstation. Een aardige New Yorkse dame hielp ons. Want we moesten met 4 koffers met de roltrap. Ze bracht ons zelfs naar de taxistandplaats. Met de taxi was het een klein stukje rijden. Het is een drukke stad. We stonden meer stil dan we reden maar de afstand was te groot om te lopen met alle bagage.

Het hotel Pennsylvania komt netjes over. We werden aan de balie snel geholpen. De reservering via internet (Hotels.nl) was dus gelukt. We konden gelijk op de kamer, dus met bagage naar boven, 10e verdieping. Er zijn 1700 kamers, dus het is ook een groot hotel. Maar niet de grootste zoals ze zelf schrijven. De kamer voldoet. Het bed en de badkamer zijn ruim genoeg. De horrorverhalen die ik in sommige recensies las klopten gelukkig niet!

Tegenover het hotel ligt Penn station en het Madison Square Garden, Dat is bekend van diverse belangrijke wedstrijden.

Even opfrissen, een heerlijk (wat droog) broodje gegeten. En toen naar buiten. Bij Starbucks kun je gratis Wifi krijgen. Maar we liepen weer terug om met Jesper, Baukje en Gwendolyn te facetimen (Skype van Apple). Dat was erg leuk! Jesper was enthousiast toen hij opa zag. Geweldig!  Leuk om hem zo weer even te zien en horen. Ook met de beide dames natuurlijk!

Daarna zijn we de stad ingegaan. Wat een imposante wereldstad. Je weet niet waar je eerst en laatst moet kijken. Allemaal wolkenkrabbers en andere hoge gebouwen, heel veel verkeer, veel taxi’s, veel mensen en geregeld getoeter. Deze geluiden en beelden zijn herkenbaar van de films en TV.

We liepen langs het Empire State Building. Dat is bij het hotel om de hoek. Omdat het vanmiddag niet zo helder was, zijn we nog niet naar boven geweest. Later hoorden we bij de rondrit dat je dat beter ’s avonds kunt doen. Overdag heb je een beter uitzicht vanaf het Rockefeller Centre.

We zijn doorgelopen naar Times Square. Bekend van de vele video Walls en reclamebeelden.

Hier zijn wel heel veel mensen. In de straten eromheen verspreidt het zich meer.

We liepen hier rond, bekeken de vele winkels en namen de indrukken van de stad op.

Na de pizza kochten  we een ticket voor 2 dagen voor de hop on – hop off bustour. Je kunt dan voor 1 prijs gedurende 48 uur verschillende tochten maken en geregeld uit- en instappen. Vanavond zijn we gestart met de avondtour. Dat was heel leuk. In het donker, het weer is goed, zag je duidelijk de verschillende gebouwen en de skyline van New York. Al die kleuren en lichten, dat is prachtig om te zien.

Het blijft erg druk in de stad. Het verkeer rijdt wat beter door dan vanmiddag, maar toch zijn er nog veel stoplichten.

Tijdens onze tour met de bus gaf een gids in rap Engels een heleboel informatie.  De uitleg was duidelijk. Maar we kunnen het niet allemaal navertellen. Een ding weten we al zeker, 2 dagen is veel te kort! Want zaterdag moeten we al om 13.00 uur klaar staan om naar de boot gebracht te worden. Dus daar blijft niet zoveel van over. We zijn blij dat we 1 dag eerder zijn. Want vandaag zagen we al heel veel.

Morgen en vrijdag gaan we nog intensief de stad bekijken en dan kunnen we daarna uitrusten op de boot van New York naar Miami.