Dinsdag 19-06: Statue of Liberty en Ellis Island

Door Gwenda en Pascal - California 2018 - 20-06-2012 04:26

Vanochtend op tijd opgestaan en bij de Starbucks op de hoek tegenover het hotel ontbeten. Daarna met de metro helemaal naar het meest zuidelijke puntje van Manhattan gegaan; South Ferry - Battery Park. Vandaar uit vertrekt de Statue Ferry naar Liberty Island en dan via Ellis Island weer terug naar Battery Park.

Het was maar goed dat we 'reserved tickets' hadden; er stond namelijk een enorme rij...! Bij de speciale 'Reserved-ingang' stond een man de kaarten te controleren, die aan de groep voor ons vroeg 'Which one of you had the idea to reserve tickets? You're a genius!'. Daarna waren wij aan de beurt. 'Who was the genius here...?'

We liepen de hele wachtrij voorbij, om helemaal vooraan in te voegen voor de veiligheidscontrole. Vergelijkbaar met vliegveld-controle... Ik snap het wel, maar ze zijn op sommige punten gewoon rechtuit onvriendelijk en je krijgt zo weinig tijd en ruimte om alles weer op te ruimen/aan te trekken ed. Alles moet uit je zakken. Alle metalen voorwerpen uit- en afdoen. Dus riem af ed. Dat alles gaat in bakken door een scanner. Aan de achterkant kan eigenlijk maar 1 bak staan. Dus als je bak eruit komt, moet je als een gek alles eruit vissen, van de volgende komt er vlak achteraan...

De ferry werd flink volgeladen en maakte nog een behoorlijke slag op/in het water. Naar Liberty Island duurde ongeveer 15 minuutjes. Het eiland was groter dan we verwacht hadden. Je kunt via een wandelpad helemaal rondom Lady Liberty lopen. Vanaf Liberty Island heb je ook een mooi uitzicht op de Manhattan skyline.

Helaas zat de lucht ons niet echt mee. 's Ochtends was het al grijs; er was een totaal niet interessante witte lucht. Rond de middag kwam het zonnetje erdoor en trok het even iets open. We hebben een paar foto's met blauwe lucht, maar het houdt niet over. Pascal heeft diverse series foto's gemaakt voor HDR; waarschijnlijk kan hij daar nog wel iets moois mee maken.

Daarna met de ferry verder naar Ellis Island gegaan. Dit is het eiland waar tussen 1892 en 1924 alle immigranten 'geprocessed' werden. Controle op papieren, gegevens, geld, werk, ziekten ed. Eerst de film bekeken, daarna de tentoonstelling. Erg indrukwekkend. Ook het gebouw zelf is prachtig.

Ook vanuit Ellis Island is er uitzicht op de skyline van Manhattan; net weer iets anders dan vanaf Liberty Island.

Rond 6 uur 's middags waren we weer terug in Battery Park. Na een pizzapunt in een Italiaans restaurantje hebben we, op de hotelkamer, heerlijk een ijsje van de supermarkt opgepeuzeld.

Ohja, natuurlijk heb ik ook nog even reclame voor Nederland gemaakt...

Wat we morgen gaan doen is afhankelijk van het weer. Straks nog even het weerbericht kijken. Een paar dagen geleden voorspelden ze voor woensdag nl idioot heet weer; zo rond de 40 graden. Als dat echt zo is, dan gaan we ergens binnen iets doen; shoppen, museum of iets dergelijks. Als de temp toch iets normaler is, dan gaan we lekker op stap, foto's maken ed.