Dag 14: Bryce Canyon

Door Hein Terweduwe - 25-07-2014 07:20

Hier in Bryce Canyon is het alweer een uur later dan in Death Valley. Daardoor waren we vandaag maar net op tijd om nog te ontbijten in ons hotel. Gelukkig hadden we een ganse dag om onze uitstapjes vandaag te doen want vanavond overnachten we nog eens in dit mooie hotel (Best Western Plus) in Bryce Village.

Ook een voordeel van dit hotel is dat het maar enkele kilometers van de ingang van het nationaal park gelegen is. Zoals in de folders vermeld werd, reden we eerst de 18 mijl naar het meest zuidelijke punt van het park tot aan de uitzichtpunten Rainbow en Yovimpa zodat we al dadelijk een overzicht van het ganse gebied hadden. Daarna ging het terug noordwaarts langs dezelfde weg om bij de belangrijkste van de 14 uitzichtpunten telkens even halt te houden voor een blik in de canyon en een fotootje. Zo ging het dus langs Agua Canyon en Natural Bridge.

Prachtig allemaal, maar het mooiste moest nog komen: Bryce Point is samen met Glacier Point in Yosemite één van de mooiste uitzichten die ik ooit zag. Ook Inspiration, Sunrise en Sunset Point waren fenomenaal overigens.

Onze kinderen kon het in het begin allemaal nog niet zo erg boeien, tot ergernis van mezelf en Annick. Maar vanaf Bryce Point konden zij toch ook niet meer ontkennen dat dit overweldigende natuurpracht is.

En dan moest het avontuur nog beginnen. We parkeerden onze auto bij Sunset Point en volgden dan de “rim” tot aan Sunrise Point om daar de canyon in te duiken voor een hike van zowat 5 km (combinatie van de Queens Garden en Navajo hikes) tussen de “hoodoos” en rotsformaties. Een onvergetelijke 2 uren die in het begin zeer makkelijk waren maar op het einde bij het terug omhooggaan via Wall Street toch wel erg vermoeiend waren in deze temperatuur. Vreemd genoeg kregen we tijdens de wandeling wel enkele druppels regen te verwerken maar dat vonden we dit keer helemaal niet erg.

Om 4PM waren we daardoor al terug in onze hotelkamer voor wat platte rust en een duik in het zwembad, maar ikzelf wilde toch even terug naar Red Canyon waar we gisteren voorbijreden en ik maakte van de gelegenheid dan ook maar gebruik om een eerste geocache te doen daar. Daarvoor moest ik toch wel wat klauterwerk verrichten naar een “red arch”. Ik reed ook nog even verder door naar Panguitch Lake nabij het stadje Panguitch waar de “National Scenic Byway 12” van start gaat die we ook morgen tot in Capitol Reef verder zullen volgen. Stadje en het meer bleken wat afgelegen en kalme plaatsjes te zijn, weer helemaal anders dan Bryce en ver weg van de internationale toeristen, maar toch ook weer heel erg mooi zoals uit de bijgevoegde foto’s blijkt.