Dag 26 | Bike the bridge & Go Giants!

Door Roel - 19-08-2016 10:02

De één-na-laatste dag van onze fantastische vakantie brak aan. Met de bus togen we richting het piergebied, waar we ontbeten in het Black Point Café alvorens om de hoek bij Blazing Saddles onze fietsen op te halen. Acht gewone bikes en een tandem voor Dave en Koen en met negen helmpjes op was het een koddige stoet fietsers. De fietstocht stond onder leiding van een gids en voerde over de wat minder steile gedeelten van San Francisco, via Port Mason, het Palace of Fine Arts Theatre, de Golden Gate naar uiteindelijk Sausalito. Hoogtepunt van de trip was natuurlijk de oversteek van de Golden Gate. Er werd zelfs een whale tale gespot van een onder de brug dartelende walvis. De pijlers van de brug lagen in de mist, maar het uitzicht vanaf het brugdek was gelukkig prima.

Natuurlijk hoorden we wat obligate grapjes over Nederlanders-en-fietsen, maar dat het fietsen op bergjes en hellingen andere koek is dan over de platte polderwegen in Holland bleek toen Isa een gigantische smak maakte op het asfalt. Gelukkig was de schrik groter dan de fysieke pijn en zonder al teveel kleerscheuren pakten we de ferry terug naar de stad. We aanschouwden het haantjesgedrag van de zeeleeuwen, schaften wat SF-memorabilia aan en aten een heerlijk hapje bij Luigi's op pier 39. Daarna kochten we nog wat sweaters en brachten we de fietsen terug.

Met bus en tram gingen we in de namiddag op pad naar het AT&T-park voor de wedstrijd San Fancisco Giants tegen de Pittsburgh Pirates. Een bezoek aan Amerika is natuurlijk niet compleet zonder een sportwedstrijd te hebben bezocht en aangezien het baseballseizoen doorloopt in de zomervakantie was dat de meest voor de hand liggende optie. We kochten wat Giants-spullen in de fanshops want dat hoort er natuurlijk ook bij. Het prachtige stadion is aan één kant open en biedt een mooi uitzicht op de baai van San Francisco. De wedstrijd zelf was een voortkabbelend verhaal van ballen gooien, ballen slaan, ballen vangen en van honk naar honk (proberen te) rennen. Het publiek zit er kalmpjes naar te kijken en wordt eigenlijk alleen een beetje getriggerd door de karakteristieke orgelriedeltjes die iedereen wel kent van televisie. De sfeer is niet te vergelijken met bijvoorbeeld een wedstrijdje in de Kuip, maar wanneer er iemand de bal een rake klap verkocht stonden de mensen toch enthousiast op de banken. Het overgrote gedeelte van de wedstrijd gebeurt er echter vrij weinig op het veld en dat biedt de gemiddelde supporter genoeg ruimte voor zijn favoriete activiteiten op de tribune: bijkletsen met de mensen rondom hem en (vooral) eten halen én consumeren. We volgenden vrolijk datzelfde patroon en na frietjes, pretzels en popcorn hadden we het na de zevende inning wel zo'n beetje gezien. We waren inmiddels al tweeëneenhalf uur verder en moesten ook nog terug naar het hotel. Amerikanen komen overigens meestal pas binnen nadat de wedstrijd begonnen is en gaan vaak ook al weg voordat hij eindigt. Kom daar in de Eredivisie maar eens om, ze verklaren je voor gek. Behalve dan bij Ajax, want Jip bestempelde het baseballpubliek om die reden al als 'Ajaxpubliek' :-)

De tussenstand bij vertrek was 3-3 en gelukkig waren we nét op tijd weg, want bij terugkomst in het hotel zagen we dat de Pirates uiteindelijk nog het winnende vierde punt hadden weten te scoren. In de ogen van de ware Giants-fan was er waarschijnlijk geen man overboord, want met de ongeveer 150 (!) wedstrijden die het seizoen duurt kun je je wel een paar misstapjes veroorloven. Al met al was het een prachtig avondje Major League Baseball. En aangezien onze eerste MLB-wedstrijd in 2000, de San Diego Padres tegen de Colorado Rockies, in een magere 2-1 eindigde hebben we in ieder geval al meer actie gezien dan toen. We waren redelijk 'aan' toen we bij het hotel terugkwamen, maar gelukkig konden we het pakken van de koffers uitstellen tot de volgende morgen, aangezien onze terugvlucht pas 's middags zou vertrekken.