Dag 2 deel 2 en dag 3: naar en in Banff

Door Familie Smit - 24-07-2017 18:50

Dag 2 vervolg

We vinden een taxi (nou ja, een limo) die ons vlot naar Cruise Canada rijdt. De eerste Canadees die nauwelijks tegen ons praat…. Onze camper staat al klaar, Luc heeft de hele ochtend uitgekeken naar dit moment. Fijn, we kunnen stoeltjes bij huren, de hele tijd op houten picknickbankjes is ook zowat. Alles wordt keurig uitgelegd, we lopen een rondje om de camper om schades op te sporen maar vinden niks. ’t Is geen nieuwe camper, merken we ook wel bij het wegrijden.  Het rammelt dat het een aard heeft, maar niks verontrustends. Allereerst rijden we naar de Olympic Oval, de schaatsbaan waar in een ver verleden Olympische schaatsmedailles zijn behaald. Leuk om eens te zien, we kunnen zo van bovenaf de schaatsbaan bekijken. Alwin wil nog iets verder, maar schakelt meteen een alarm in (staat gewoon op de deur hoor pap, dat er een alarm af gaat als je de deur opent).

Van hieruit zijn we vlot op de 1A richting Banff, de scenic route die we verkiezen boven de snelweg. Een half uurtje later zijn we in Cochrane waar we de Walmart opzoeken. We verbazen ons over de prijzen van groente, vlees is dan weer redelijk betaalbaar. We werken ons hele thuisgemaakte lijstje af, vinden alleen geen limonadesiroop. Canadese kinderen leren vast heel snel frisdrank drinken  (of water, maar dat geloof ik dan weer niet zo).  Op aanwijzing van de gedownloade Tomtom rijden we Cochrane uit naar Banff, en komen erachter dat die ons weer mooi naar de snelweg lijdt. Helaas, maar desalniettemin een prachtige route: vanuit de groene glooiende weiden rondom Calgary rijden we gestaag richting de bergen, totdat we er plotseling middenin zitten. Genieten van alle mooie vergezichten!

De camping in Banff is gemakkelijk gevonden, ook hier weer een zeer vriendelijke ontvangst. Letten we er wel op dat we in ‘Bearcountry’ zijn, dus alle etenswaren binnen houden? Na een lekkere maaltijd (gegrilde kip van de Walmart-deli), het uitpakken van de tassen en inruimen van de kasten, gaan we dit keer op een normale tijd naar bed.

Dag 3

Wakker om drie uur en de slaap niet meer kunnen vatten. Jetlag…. Op een gegeven moment begint het te regenen, da’s jammer want we willen vandaag (Lucs verjaardag) met de gondel de Sulphur Mountain op. Iedereen is vroeg wakker, we feliciteren Luc en we ontbijten al om kwart over zeven. Om 8.20 zitten we in de bus naar Banff. Daar is het nog heerlijk rustig. We twijfelen, gezien het weer over de gondel naar Sulphur Mountain en aangezien morgen meer zon wordt verwacht reserveren we kaartjes voor morgen. Niet goedkoop, hopelijk wel mooi. We pakken nu een bus naar Cave & Basin National Historic site. Daar maken we eerst een wandeling naar de cave, die niet goed te zien, maar wel te ruiken is (sulphur = zwavel). In de omgeving zijn een paar korte wandelingen te maken, die prachtige uitzichten bieden over de Bow River en de omgeving, maar ook door het bos en het zwavelwater dat erdoorheen loopt. Mooi, ondanks de stank en de muskieten… Als we terug zijn in Banff is het tijd om Lucs verjaardag te vieren met koffie en gebak. Heerlijk! Daarna denken we goedkoop te doen door terug te wandelen naar de camping. Foute beslissing, het is een enorm stuk lopen, meest ook nog langs de weg, doordat we verkeerde bordjes volgen. We willen vandaag Johnston Canyon nog lopen…. En dat doen we ook, na een rustpauze van een uurtje of twee. Via de 1a rijden we een prachtige route naar Johnston Canyon. Ter plaatse ben je beslist niet alleen, ook niet zo laat op de middag. Maar het is een mooie tocht, deels over een asfaltpaadje, deels over een langs de canyon geplaatste boardwalk. Lower falls bereik je vrij vlot, je kunt nog via een tunneltje de waterval vanaf de zijkant bewonderen, maar daar moet je voor in de rij. ’t Is de moeite. Upper falls is nog een mijl klimmen, maar dan bereik je wel een fantastische waterval. Na deze tocht willen we geen meter meer lopen vandaag, maar zijn we zeer voldaan. Terug naar Banff, wat een mooie omgeving is dit toch. We tanken in Banff (vooraf betalen, da’s ook niet handig zeg!) en zoeken dan een parkeerplaats. Lukt met moeite, voor RV’s is maar weinig plek. Bij Boston Pizza eten er twee pizza en twee pasta en sluiten we Lucs verjaardag in stijl af. Beetje regen vandaag, hopelijk knapt het morgen op.

Voor foto's hebben we beter wifi nodig....