Dag 1: Amsterdam - Vancouver

Door Rogier & Danique - 07-09-2019 06:19

Het is 6 september 7.30 uur. De wekker gaat. HET IS ZO VER: CANADA HERE WE COME!

Om 9.01 vertrekt onze trein naar Schiphol, dus we kunnen lekker relaxed doen. Vol goede moed staan we op, pakken we de laatste spullen en maken we ons klaar voor vertrek. Al snel staan we weer met beide benen op de grond: ‘Geen treinen tussen Roermond en Weert door een aanrijding met een persoon. Dit duurt tot ongeveer 10.00 uur’. Daar staan we dan.

Gelukkig is (schoon)moeders bereid om als taxi te fungeren naar Weert. Inmiddels is het 8.30 uur en de NS-app geeft aan dat de trein van 9.01 uur gewoon richting Alkmaar gaat rijden: mooi, dan pakken we die gewoon. Zo gezegd, zo gedaan. Helaas blijkt in Sittard dat onze trein niet verder zal rijden dan Roermond. Oké, geen probleem, dan wachten we gewoon even tot 10.02 uur, dan rijden de treinen immers weer. We staan nog geen 5 minuten te wachten of ook hier hebben we geen geluk. Tot 10.30 uur rijden er geen treinen van Roermond naar Weert. ‘Niet in paniek raken, alles komt goed’, is het eerste wat door mijn hoofd spookt. De trein van 10.32 uur wordt een beetje krap, wachten op de door NS ingeschakelde bussen is nog een langer verhaal en omrijden via Venlo is al helemaal niet te doen. Op naar de taxi dan maar.

Als een taxi van Maastricht naar Bunde al €20,- kost (ongeveer 7 km), wil ik niet weten wat Roermond - Eindhoven kost ... Voor ons loopt een koppel richting de taxi. Ik zie koffers en denk: deze mensen hebben hetzelfde probleem! Waarom niet samen een taxi nemen en de kosten delen? Gelukkig dachten zij er net zo over. laten we eens brutaal zijn en vragen of een taxi met z’n 4e geen idee is. Dus hup, met z’n 4e in de auto, koffers op schoot (belachelijk hoe klein de taxi’s tegenwoordig zijn!) en gaan met die banaan richting Eindhoven.

Met een aardig lege portemonnee en zo een 45 minuten later komen we in Eindhoven aan. Vanaf hier gelukkig geen issues meer en om 12.11 uur zijn we eindelijk - nog steeds ruim op tijd - op Schiphol. Daar verloopt alles soepel en om 14.40 uur stijgen we met een gerust hart op.

Aan het einde van de middag (Canadese tijd) zetten we voet aan de grond in Canada. Wat kunnen wij nog veel van de efficiëntie van de Canadezen leren! Het laatste stukje van Calgary naar Vancouver gaat voorspoedig en inmiddels zijn we in ons hotel. De eerste indrukken zijn mooi. Alles is groot, de huizen, de auto's, de wegen, de gebouwen, alles. Er staat ons een mooie reis te wachten!

Het is hier nu 21.00 uur - 6.00 uur in Nederland - dus jullie kunnen je wel voorstellen hoe we ons voelen. Of we nog iets leuks gaan doen vandaag? Zeker weten: douchen en slapen, heerlijk!

Morgen om 7.30 uur worden we opgehaald en dan kan onze droomreis echt beginnen! Wij zijn er klaar voor!