Oops, een paaltje

Door Leon Broere - 05-09-2011 18:26

Op de de Lamplighter campground lekker rustig de nacht doorgebracht. We zijn ondertussen allebei al redelijk in het lokale ritme en hebben de 9 uur tijdverschil ondertussen wel verwerkt.

We hadden deze nacht dus een full hook-up, water, elektra en riolering aansluiting en dan werkt alles binnen ons campertje perfect. Na alles losgekoppeld te hebben waren we al weer om 8.45 op pad. Vandaag staan er 2 nationale parken op het programma, Mount Revelstoke natioinal park en Glacier national park. Als eerste zijn we naar Mount Revelstoke gereden. Hier werd voor de eerste keer onze national park pas gecheckt die we in Nederland al via Marktplaats gekocht hadden, “een 2de handsie” voor minder dan helft van de prijs.  Alles bleek in orde dus wij konden de  Meadows in the Sky Parkway op, om op de parking net onder de top te komen. Daar aangekomen eerst lekker ontbeten in het zonnetje en vervolgens naar de top van Mount Revelstoke. Je kon ook met de bus maar er was ook een trail , de Summit trail, naar de top dus daar gingen wij voor. Op de top nog een 2-tal korte hikes gemaakt, de Meadows in the Sky Nature trail en de Fire Tower trail. De bloemenpracht die we onderweg tegenkwamen en het uitzicht op de omliggende bergketens was indrukwekkend. Op de top zagen we ook nog een klein soort marmot, ik moet nog even uitzoeken wat het was. Vervolgens de trail weer terug naar de camper en terug de berg af op weg naar Glacier National park.

Op de route die we afleggen zijn zoveel dingen te zien, dat je eigenlijk niet weet  waar je eerst moet kijken. Grote bergen, met de eeuwige sneeuw en dan zijn dit nog maar de voorbodes vande Rocky Mountains. In Glacier National park aangekomen passeren we de Rogers Pass, bekend om de spoorlijn die hier door komt en waar in het verleden heel wat drama’s zijn gebeurd, enerzijds bij het aanleggen bij de spoorlijn anderzijds als er weer eens een train uitgegraven moest worden die door een lawine werd getroffen.  Bij het info-center is hier een mooie kleine tentoonstelling over ingericht. Daar hebben we ook nog een film bekeken over het gedrag bij beren als die onverwachts in contact komen met mensen. Moraal van de film was dat je eerst het gedrag van de beer moet inschatten, negeert hij je, neemt hij je waar maar gaat hij verder met z’n ding, toont hij belangstelling voor je en komt hij je inspecteren of ziet hij je als prooi. In al die situaties moet je verschillend handelen en dat varieert dan van rustig weglopen, op de grond gaan liggen en voor dood spelen tot vechten voor je leven. Ik denk dat je bij een beer encounter hier de tijd niet  voor neemt, we hopen het de komende tijd zelf eens mee te gaan maken……
We wilden nog een hike doen maar we konden het begin niet vinden en zijn toen maar even gaan kijken bij Beaver lake. Helaas geen bevers gezien.

Nu op naar de camping, Campers Haven, daar aangekomen zochten we een plaatje in de zon, want die schijnt hier volop. Bij het manoeuvreren zag ik een paaltje over het hoofd en Oops er tegen aan en de spoiler beschadigd. Als het goed is gaat de verzekering de schade dekken want we hebben zelfs het eigen risico afgedekt. Een zorg voor later in Nederland. Daarna lekker zitten zonnen, ik schat in dat het een graad of 25 is. ’s Avonds nog een rondje over de camping gelopen en Anja dacht in het aangrenzende weiland wat te zien. En ja hoor, met de verrekijker waren ze goed te zien, 4 herten, White Tailled deers. Altijd mooi om te zien.

Het is nu maandag morgen ,wakker geworden met een nachtvorstje, Labourday in Canada, wij gaan weer op weg. De weersvoorspelling voor de komende week is grandioos, zonnig en temperaturen tussen 20 en 25 graden. Wel  verwacht ik dat we komende dagen niet op het internet kunnen, dus het zal even duren voordat het volgende berichtje komt.