Tijd tekort

Door Leon Broere - 23-09-2011 08:47

In de afgelopen nacht is het met bakken uit de lucht gekomen. Gelukkig begon het vroeg in de morgen al weer wat beter te worden wat ons deed besluiten om op deze laatste volle dag in Canada nog even op walvis excursie te gaan. Dus een snel ontbijtje en de pilletjes tegen de zeeziekte voor de zekerheid maar ingenomen. Stipt op de uiterste aanmeldtijd van 9:20 uur hebben we ons gemeld. De boot waar 80 personen op konden was gevuld met een 30-tal personen. Eerst kwamen we bij de harbour seals (zeehonden). Voor ons leuk om te zien, maar wij kwamen voor de orka’s. Leuker werd het toen we een school Porpoises (familie van de dolfijnen) tegen kwamen, want die hadden we nog niet eerder gezien. Nog leuker werd toen we tegen de kust bij Sooke in de Juan de Fuca Strait de eerst orka zijn enorme rugvin boven water uit zagen steken. Dikwijls op grote afstand, maar we hebben velen killer whales (orka’s) kunnen aanschouwen. Prachtig hoe deze dieren majestueus door het water glijden. Wat niet meevalt, is om deze beesten met een eenvoudig cameraatje zoals wij bezitten goed op de foto of film vast te leggen, maar natuurlijk staan ook deze foto’s wel in onze geheugens geprent. Na deze 3 uur durende excursie waarbij we zeker een groep (pot) 8 tot 10 orka’s  en zowel op de heen, alsook op de terugweg nog een groepje porpoises. 2 diersoorten die we nog niet eerder in het wild hebben gezien. Ongelofelijk prachtig.

Na de middag zijn we eerst naar Chinatown gelopen, maar dat stelt niet zoveel voor. Het Britisch Colombia Museum en het Imax theater hadden we ook nog graag bezocht maar helaas ontbrak ons de tijd. Net zoals we Butchard Gardens nog graag hadden willen bezoeken. Echt tijd tekort!

Om 15 uur moesten we ons richting Swartz Bay begeven, waar om 17 uur de ferry van B.C. Ferries ons naar Tsawwassen op het vaste land zou brengen. De overtocht over de Juan de Fuca Strait verliep vlekkeloos en om 19:45 reden we weer op het vasteland. Met een omwegje, zonder dat we dat wilden, zijn we aangekomen op de Burnaby Cariboo RV Resort. Hier zullen we de laatste nacht in ons buske doorbrengen. Dat deden we pas na dat we ons door de plaatselijk chinees een maaltijd hebben laten bezorgen.

Morgen, moet de “van” voor tien uur ingeleverd zijn. Vroeg opstaan dus. Alles inpakken, de “van” van binnen schoonmaken, buiten ook even alles nalopen, afvalwater lozen en diesel en gas tanken. Dan kan het “buske” ingeleverd worden.

Overigens hebben we vandaag nog een tweede 500 kilometer pakket bij besteld omdat de verwachting is dat we heel deze vakantie ongeveer 4.200 zullen rijden. Nu we toch in de cjjfers zitten: We hebben ondertussen ruim 2000 foto’s gemaakt.