Gananoque, Thousand Islands en een verlaten camping

Door J. Kraak - 20-09-2019 03:13

Vanavond hebben we goede en snelle WiFi op de camping dus ik neem het ervan. Ik loop tenslotte ook nog een dag achter met belevenissen schrijven.

Woensdagochtend voor het eerst wakker geworden in de camper, heerlijk geslapen en op naar de douches. De nacht was behoorlijk fris maar om half 8 kwam de zon al goed te voorschijn. Lekker gedoucht en het ontbijt klaargemaakt. Daarna de afwas, alles weer op z’n plek en zorgen dat er geen losse dingen ergens liggen want tijdens het rijden gaat alles schuiven, camper weer losgekoppeld van het water en de stroom, vuilniszak gedumpt en om kwart voor 10 gingen we op pad naar Gananoque en uiteindelijk Morrisburg.

De Highway 2 was weer een vervolg van gisteren; rustige dorpen, veel bomen, appelgaarden en herfstkleuren. Ons doel was Gananoque, een plaats aan de St. Lawrence River. In deze rivier liggen de Thousand Islands, een groep rotsachtige eilanden. In totaal zijn er 1800 eilandjes waarvan sommige eilandjes amper bewoond zijn. We zagen ook eilandjes waarop alleen een huis stond. In Gananoque zijn diverse rondvaarten te boeken. Na lunchtijd kwamen we aan in deze mooie plaats. Een nadeel van met de camper op vakantie gaan is het parkeren in dit soort stadjes. Kleine straatjes en alle parkeervakken zijn te klein. We hadden al een rondje gereden en bijna de hoop opgegeven toen we bij de haven een parkeerplaats voor bussen en RV’s zagen, en plek zat. Kosten 4 dollar. Nou, wij waren allang blij dat we een plek hadden gevonden. Er stond een hokje op de parkeerplaats, de deur stond open, er stond een tas maar er was niemand aanwezig aan wie we konden betalen. Nu zal de boete voor het niet betalen van 4 euro ook niet schrikbarend zijn maar toch, het zat ons niet lekker en we zaten niet te wachten op een prent. Daarnaast lag de parkeerplaats voor personenauto’s maar daar was ook niemand aanwezig. Aan de overkant was een kantoor waar ze boottickets verkochten, nou daar maar even vragen. Bleek dus dat we daar moesten betalen voor de parkeerplaats, ze gingen er zeker vanuit dat iedereen die parkeert ook met de boot mee gaat, wij dus niet, we wilden alleen de benen strekken en misschien een hapje eten.

De plaats was de moeite waard, we hebben langs de haven gelopen, wat foto’s gemaakt en bij een echte bakery heerlijke koffie gedronken en zelfgemaakte zoetigheden geproefd.

We vervolgden onze weg verder via de Thousand Islands Parkway richting het oosten. Op deze weg rijdt je vlak langs de St. Lawrence River met mooie uitzichten op de rivier. Aan het einde gaat de weg vanzelf weer over op de Highway 2. Zo waren we ook bijna aangekomen bij onze camping voor die nacht, Riverside Cedar Campground. Deze had ik wel al gereserveerd. Alleen daar aangekomen liep het anders. De camping lag vlak aan de Highway 2 en zag er erg verlaten en kaal uit, de office was al gesloten. Op een lijst aan de deur stond wel onze reservering met de aangegeven plaats. Op een groot veld stond hier en daar een camper en wij waren de enigen op ons veld, de camper konden we amper kwijt op de aangewezen plek en een eind verder was een klein douchegebouwtje. Dit viel ons tegen, dit was niet de gezellige camping aan de rivier die ik voor ogen had. Wat doen we nu, hier blijven of verder rijden en een andere camping zoeken? Van Canadream hadden wij een campingboek mee gekregen met daarin alle campings in Ontario. Gekeken, gezocht en gevonden; niet ver weg, de Upper Canada Campground. Als ze geen plek hadden konden we altijd nog terug. 5 kilometer rijden en ja hoor, plek zat. We hadden geen spijt, vriendelijke eigenaresse die wel aanwezig was, alles zag er netjes uit, we kregen een mooie plek en na een half uurtje zaten we lekker in de zon.

Vanavond lekker roerbaknoodles gegeten, klaargemaakt door de kok. Ondanks de zonovergoten dagen zijn de avonden en nachten erg koud. We hebben zelfs na het avondeten de verwarming nog aan gehad, even de kou eruit. We hebben 284 km gereden dus een mooie afstand voor de tweede dag.