Whale watching en Provincetown

Door J. Kraak - 29-09-2019 03:35

Het was weer schitterend weer vanmorgen, een perfecte dag om walvissen te gaan spotten. Voor de zekerheid via internet nog even kaartjes gereserveerd bij Dolphin Fleet voor de afvaart van 12.00 uur. Misschien niet nodig maar nu wisten we zeker dat we mee konden. We wilden daarvoor nog wat boodschappen doen en volgens Leo hadden we daar tijd zat voor. Maar we hadden ons toch weer vergist in de afstand en de tijd die daarvoor nodig was. Vanaf de camping was het toch nog 36 km naar Provincetown waar de boot vertrok, ruim een half uur rijden en we moesten daarvoor nog even zoeken naar de supermarkt. Camper geparkeerd aan het begin van het stadje en we moesten daarom nog een stukje lopen naar de pier. Kaartjes nog afhalen en om 2 minuten voor 12 waren we aan boord, als laatsten en de boot vertrok stipt om 12 uur. Pffff.. net op tijd zeg.

Het was een redelijk grote boot met een dek beneden en boven. Boven was het natuurlijk al vol en aan de achterkant op het benedendek was buiten nog plek. Ikzelf zorg dan wel dat ik in de frisse lucht zit want ik heb geen zin om ziek te worden. Leo dacht wel dat we niet ziek zouden worden op deze boot, nou, wij gelukkig niet maar op de terugweg hing er toch een mevrouw om een paal te spugen, die was goed beroerd. Er waren ook behoorlijke golven en daardoor veel deining.

Maar wat was dat prachtig zeg, na een uur varen ging de boot vaart minderen en zagen we de eerste walvis water spuiten, algauw kwam hij boven en zagen we zijn grote rug, zo bleef hij even naast ons zwemmen. Ook waren er dolfijnen, hele scholen, die zwommen met de walvis mee. Er waren er opeens zelfs 2 die naast elkaar zwommen. Zodra je ze met de staart boven water ziet verdwijnen zijn ze vertrokken. De boot bleef stil liggen en de kapitein vertelde dat ze nieuwsgierig zijn en op de boot af komen. Zo hebben we zeker wel een uurtje rond gedobberd en als er een in de verte werd gesignaleerd gingen we daar op af. De boot maakte soms veel water en we hebben dan ook een aardige plons over ons heen gekregen. Het valt niet mee om de walvissen te fotograferen want je wilt ook zelf kijken en niet alleen maar met foto’s maken bezig zijn. Ik denk dat we er zeker wel tien gezien hebben, jammer dat ze niet gesprongen hebben. Het blijft een geweldige ervaring, zeker een van de hoogtepunten van onze reis.

Na 2 uur gingen we terug op grote snelheid, er werd ook gewaarschuwd dat als je niet nat wilde worden je binnen moest gaan zitten. Wij zijn op het achterdek gebleven en zaten redelijk beschut voor het opspattende water. Om drie uur waren we weer terug aan wal en hebben lekker gegeten bij het eerste restaurantje dat we zagen, daar waren we wel aan toe.

Provincetown is een leuk stadje om doorheen te lopen, er is zelfs een Portugese bakker en degenen die mij kennen raden het al; ja hoor, ze hadden pasteis de natas en ik heb er dan ook een aantal gekocht.

We waren om half 6 weer terug op de camping dus een aardig dagje gemaakt. Morgen is het plan om een stukje verderop fietsen te huren en de biketrail over Cape Cod te fietsen. Maar dat lezen jullie morgen als dat gelukt is.