Dag 24: San Francisco

Door Familie Schaap - 07-08-2010 07:39 Dag allemaal,

Vanmorgen zijn we eerst met de bus naar het fietsenverhuur gegaan vlakbij Fishermans Warff. We hebben daar zes mountainbikes gehuurd en onze eerste stop was bij de Subway om te ontbijten. Na een lekker een ontbijt hebben we een tour gefietst door het centrum van San Francisco. De wegen waren best druk en de stad is niet zo op fietsers ingesteld dan dat wij dat hadden verwacht. Toch zijn we er heelhuids uitgekomen!

Daarna zijn we naar de pier nummer 33 gefietst want van daar uit vertrok de boot naar Alcatraz. Eenmaal op de boot konden wij genieten van het uitzicht en de lucht klaarde op en de zon begon te schijnen, wat een mazzel! Op het eiland aangekomen hebben we eerst de gevangenis van buiten gekeken en daarna de audiotour binnen gevolgd. We kregen allemaal een koptelefoontje op met Nederlandse uitleg. Dit was echt ontzettend leuk en indrukwekkend. Wij hadden thuis al de film Escape From Alcatraz gezien dus we wisten ongeveer wat wij konden verwachtten. Toch stonden wij versteld dat het nog zo authentiek was. De cellen waren nog ingericht en mede door het verhaal kwam de geschiedenis weer tot leven. We zijn door de cellen, douches, bibliotheek en de eetzaal gelopen. Ook hebben we de bewakersruimte bekeken en de kamer van de directeur. Het leek net alsof het gisteren nog in tact was.

We namen de boot terug naar San Francisco en zijn toen wat gaan eten bij Fishermans Warff in het zonnetje. Fishermans Warff is een beroemd havengebied, vol met gezelligheid! Daarna zijn we verder gaan fietsen richting de Golden Gate Bridge. Het was nog een hele tocht om boven op de brug te komen. We moesten een aantal keren heel steil omhoog fietsen en het waaide heel hard. Toen we eenmaal op de brug waren, hebben we lekker gefietst, ook al liepen er een aantal stomme toeristen in de weg. Aan het einde van de brug hebben we even gerust en daarna hebben we weer terug gefietst. Het begon toen al wat koeler te worden en de brug kwam in de mist. Aan het einde van de tocht waren we moe maar voldaan omdat wij deze fietstocht hadden volbracht!

We hebben onze fietsen weer teruggebracht en toen hebben we de tram genomen naar het centrum. Daar hebben we nog even gewinkeld en even op een terras gezeten. Inmiddels was het etenstijd geworden en hebben we heerlijk gegeten in een restaurant met live jazz-muziek.

Nu gaan we lekker slapen en hopelijk hebben we morgen niet te veel spierpijn haha! Morgen verlaten we weer San Francisco en gaan we naar Monterey, dit staat bekend om de zeeleeuwen voor de kust. Het is maar een klein stukje rijden dus we slapen morgenochtend eerst lekker uit.