7 juni 2012: San Francisco

Door Jan en Sjé - 08-06-2012 09:42

7  juni 2012: San Francisco

Vanochtend rijden we met enige weemoed weg uit El Portal, van waaruit we zulke mooie tochten door Yosemite hebben gemaakt. Vandaag gaan we naar San Francisco. Het is gelukkig maar een ritje van zo’n 350 kilometer, nog geen 4 uurtjes rijden. Halverwege maken we in de buurt van Sacramento een koffiestop bij de McDonald’s, waar we na vier dagen eindelijk weer internetverbinding maken en onze achterstallige reisdagverslagen kunnen uploaden. De versgezette koffie smaakt heerlijk en het uploaden gaat lekker snel. Het is hartstikke leuk om ook de lieve en grappige reacties van het thuisfront op onze eerdere reisavonturen te lezen.

Hierna rijden we zonder problemen door naar San Francisco. Op ruim 30 kilometer afstand zien we de prachtige skyline van de stad al opdoemen. Hoge gebouwen, waarvan de puntige Transamerica Pyramid het meest opvalt. We rijden voor 6 dollar tol via de machtige Oakland Bridge de stad binnen. Het water van de Stille Oceaan kunnen we bijna aanraken. Rechts zien we Alcatraz Island, waar we morgen naartoe varen. Een kilometer of 10 verderop zien we duidelijk die andere machtige brug: de Golden Gate Bridge. Daarover gaan we één dezer dagen wandelen of fietsen.

Dankzij de TomTom vinden we ons verblijf voor de komende 3 dagen direct: het lekker centraal gelegen Baldwin Hotel aan de Grant Avenue. Parkeren is in het drukbevolkte San Francisco best lastig, maar we hebben alweer geluk en we kunnen zelfs direct voor de deur van het hotel onze auto uitladen. Jan zet na het inchecken snel de koffers op de kamer. Daarna rijden we in nog geen 2 minuten van het hotel naar het terugbrengpunt van de huurauto. We zijn echt heel dankbaar dat we onze zacht zoevende Toyota Camry, die ons bijna 4000 kilometers zorgeloos en veilig door Amerika heeft gereden, vandaag ongeschonden weer kunnen inleveren. Vanaf nu zijn we weer autoloze toeristen.

We lopen terug naar het hotel. Geweldig van Tioga Tours om voor ons een hotel te regelen op slechts vijf minuten van het inleverpunt van de auto. We zijn dus zo weer terug op onze kamer. Daar kleden we ons iets warmer aan en gaan op stap, de stad in. De opvallende gate van China Town begint direct bij de volgende kruising van onze straat en we lopen een eindje door de Chinese buurt. Sjé is in haar sas: veel winkels, heel veel winkels in San Francisco. Uiteindelijk komen we na een minuut of 20 heel rustig wandelen (en wennen aan de vele mensen om ons heen) waar we willen zijn: Pier 39 van Fisherman’s Wharf.

We maken een rondje langs de zeeleeuwen en de shops en Sjé scoort mooi een paar stoere schoentjes voor een bijna jarig neefje. Dan hebben we honger, nou ja, trek. We eten heel luxe in het gerenommeerde visrestaurant Fog Harbor op Pier 39. Het wordt een relatief duur diner, met overheerlijke verse zalm, een hele fles Zinfandel, en als toetje een razend lekkere Apple Crisp Pie, maar we vieren dan ook dat onze vakantie in de natuurparken zo fantastisch en onbezorgd is geweest.

Na het eten lopen we verder over de Wharf, zien de zon ondergaan achter de Golden Gate Bridge.

We gaan tenslotte via de bekende Hyde Street en Lobard Street terug naar het hotel. Bij de beginhalte van de Cable Car stond zo’n lange rij, dat we liever gingen wandelen. Morgen weer een dag. Dan bezoeken we in elk geval Alcatraz.  Gelukkig hebben we in Nederland via het internet al tickets geregeld, want die hier kopen is nu niet meer mogelijk; uitverkocht.