9 juni 2012: San Francisco

Door Jan en Sjé - 10-06-2012 06:57

Op de fiets door San Francisco en dan natuurlijk ook over de Golden Gate Bridge. Je moet het een keer gedaan hebben in je leven. Wij zitten vandaag al om 09.30 uur op onze huurfietsen van Dylan’s Tours die we voor een speciaal prijsje voor de hele dag hebben meegekregen. Sjé scoort eerst bij Pier 39 nog een paar UGGS-schoenen en dan zetten we koers naar de grote rode brug in het westen van San Francisco. Het is heerlijk fietsweer: een graad of 18, onbewolkt en er staat amper wind. De even lange als slanke Golden Gate Bridge, die bijna altijd goed zichtbaar is vanuit San Francisco, viert dit jaar al zijn 75e verjaardag. Ongelooflijk knap vinden we het dat de architecten destijds hebben kunnen uitdenken en berekenen dat het mogelijk moest zijn om, met veel staal en beton, een ruim 2700 meter lange hangbrug te bouwen over een stuk oceaan waarin een heel sterke stroming staat. En wat knap ook dat ze dat vooruitstrevende ontwerp in de dertiger jaren van de vorige eeuw ook nog eens werkelijk hebben kunnen realiseren. De Golden Gate Bridge is nog steeds een een pareltje om te zien en om over te rijden.

Er zijn inmiddels wel langere hangbruggen in de wereld, maar die zijn zonder uitzondering minstens 30 jaar jonger dan de rode, slanke, indrukwekkende brug waarover wij vandaag fietsen. De brug heeft gelukkig een immens draagvermogen, want we zijn bepaald de enigen niet die vandaag over de brug gaan. Naast ons rijden over zes banen honderden auto’s en bussen en ook nog eens honderden fietsers en wandelaars willen, net als wij, wel eens beleven hoe het is om op 70 meter hoogte over de Golden Gate te gaan.

Jan maakt foto’s en als we aan de andere kant komen, rijden we door naar Sausalito, een klein kustplaatsje aan de overkant van de baai waaraan San Francisco ligt. Er wonen kennelijk veel rijke mensen, want de huizen zijn er allemaal groot, mooi en luxe. Wij lunchen er lekker in een gezellig restaurantje, met uitzicht op de skyline van San Francisco. De meeste fietsers die ook hierheen zijn gekomen – en dat zijn er heel veel – fietsen niet terug over de brug maar nemen vanuit Sausolito de ferry naar de Fisherman’s Wharf. Wij zijn echter bikkels en we zijn niet bang voor de flinke heuvels die we met de fiets opnieuw moeten nemen. De Golden Gate Bridge is op de terugweg nog leuker dan eerder op de dag, want we nemen nu de rustige westkant waar geen wandelaars mogen komen. We genieten weer van het uitzicht.

Terug aan de kant van San Francisco rijden we met een omweg terug naar de fietsenzaak aan de Colombus Avenue. We komen eerst nog langs een militaire begraafplaats voor overleden veteranen. In Amerika houden ze de nagedachtenis van hun overleden helden op indrukwekkende wijze levend. We lopen een rondje langs de honderden graven. Ook rijden we langs het Palace of Fine Arts, een monumentaal bouwwerk, dat veel weg heeft van een oude Griekse tempel. Daar stikt het werkelijk van de jonge, prachtig geklede bruiden en dito bruidegommetjes, die gevolgd worden door eveneens mooi aangeklede bruiloftsgasten. In 10 minuten spotten we minstens 8 bruidsparen die bij het Palace getrouwd zijn en daar ook hun bruidsfoto’s laten maken. Wij lopen er in onze korte broeken en t-shirts gezellig tussendoor, en dankzij Jan en Sjé kunnen de jonggetrouwden straks mooi zeggen dat er ook even Nederlandse gasten op hun bruiloft rondliepen.

Terug in San Francisco leveren we onze fietsen in en nemen we plaats op een heerlijk zonnig terrasje op de kruising van Union en Stockton. We genieten daar bijna 3 uur lang van een fles witte wijn en een heerlijk diner. In het zonnetje lopen we rond 20.00 uur terug naar ons hotel. Wat ons betreft mag onze vakantie nog best een paar weken voortduren, maar helaas, aan alles komt een einde en de koffers moeten nu echt worden gepakt: morgen om deze tijd zitten we waarschijnlijk al in ons vliegtuig richting Schiphol. Gelukkig hebben we vanochtend vroeg al via internet ingecheckt en gezorgd voor heerlijke ruime plaatsen in het toestel. Tijdens zo’n nachtvlucht moet je een beetje rustig kunnen zitten. We zien iedereen straks weer in Nederland, ook een fijn vooruitzicht!