Dag 1: een heel lange reisdag

Door Antje en Pieter - 03-09-2022 16:25

2 september: Hechtel naar LA

Ik had verwacht dat dit eerste verslag niet zo lang ging worden. Want hoeveel valt er nu te vertellen over een dagje vliegen? Nou veel dus. Maar als alles goed zou gaan zou het ook maar saai zijn zeker?

Op de planning voor vandaag: om 10 voor 3 een vlucht naar San Francisco waar we na 11 uur vliegen om 10 voor 5 zullen landen en dan om half 7 nog een 2 uur durende vlucht naar LA.

Na alle verhalen over enorme wachtrijen op Schiphol vertrekken we al om half 9 ´s ochtends. Om 20 na 10 komen we aan op de parking waar er vrijwel direct een shuttlebus vertrekt naar de luchthaven zelf. Vandaag is er van de drukte van de afgelopen zomer weinig te merken (buiten dan de tenten buiten en de extra wachtrijen binnen waar we nu gewoon langs kunnen lopen). Om iets voor 12 zijn we al voorbij de security en kunnen we rustig nog wat eten en nog wat te snacken zoeken voor op de vlucht (dat vliegtuigeten moet maar eens niet smaken).

Bij het inchecken ben ik bij de gelukkige die zijn uitgekozen voor een extra controle. Uiteindelijk zijn we de laatste die op het vliegtuig stappen. We hebben geluk want de stoel langs ons is leeg, dus we hebben wat extra ruimte. Tijdens de vlucht krijgen we 3x eten: pasta met een ijsje, een zak met verschillende koeken en een broodje met wat vers fruit.

Mooi op tijd landen we in San Francisco maar als we hier buiten komen slaat bij ons de paniek toe. De rij voor de border control is enorm! Onze 2e vlucht gaan we nooit halen als we hier achteraan aanschuiven. Blijkbaar zijn er net voor ons nog 3 vluchten, die eigenlijk al in de voormiddag hadden moeten aankomen, geland. We kruipen nog een halve rij voor maar het mag niet baten. Om half 7, het moment dat onze 2e vlucht vertrekt is het eindelijk aan ons.

Dan proberen onze vlucht om te boeken. Dit zou volgens de security van de wachtrij geen probleem mogen geven maar is het dus wel. De eerste vlucht naar LA waarop nog 2 plaatsen vrij zijn is pas om 11 uur morgenvroeg. We worden wel op de stand-by lijst gezet voor de vlucht van half 9 deze avond.

Met een bang hartje gaan we opnieuw door de security voor controle van onze handbagage. In principe is dit hetzelfde als in Schiphol maar toch geraakt Pieter hier nu niet direct door de scan en is het zijn beurt voor een extra controle. Na een kort oponthoud gaan we op hoop van zegen naar de gate voor de vlucht van half 9. En ja hoor, we hebben geluk! Er zijn nog 2 plaatsen vrijgekomen. Ik mag zelfs aan het raam zitten en kan zo genieten van San Francisco en LA by night.

Een half uur vroegen dan voorzien landen we in LA. We hadden schrik dat we onze koffers nog zouden moeten gaan zoeken maar ze staan mooi bij de bagageband van deze vlucht op ons te wachten.

Nu naar het autoverhuurbedrijf voor onze huurauto. We mogen hier zelf onze auto uitkiezen. We kunnen kiezen tussen  een stuk of 8 auto´s. De witte auto´s vallen direct af en uiteindelijk kiezen we de laatste auto. Een donkergrijze Kia.

Na nog een half uur rijden door de nog steeds drukke wegen van LA komen we eindelijk aan bij ons hotel. Uitgeput kunnen we 27 uur nadat we zijn opgestaan eindelijk gaan slapen. En zo zit de eerste en langste dag van onze vakantie er op.