Dag 9: Fruitbomen en weeral een prachtig uitzicht

Door Antje en Pieter - 13-09-2022 06:07

10 september: Moab naar Capitol Reef

Voor het eerst sinds we uit LA zijn vertrokken kunnen we uitslapen. Helaas is het buiten serieus aan het waaien en word ik om 6 uur al wakker door de wind die tegen de tent waait. Pieter merkt hier niks van en slaapt nog tot half 8. We maken ons op het gemak klaar en tegen 9 uur vertrekken we naar onze volgende stopplaats: Capitol Reef. Een rit van een 2,5 uur.

Het eerste deel is over de autostrade. Hier zijn geen rustplaatsen wel viewpoints langs de weg. Wij stoppen bij een viewpoint waar dat we uitkijken op een kloof die vroeger gebruikt werd als smokkelroute. Ik rij verder en als we van de autostrade af gaan rijden we verder tussen weiden. Ineens zie in voor mij een koe de weg oversteken. Ja, die mogen hier gewoon los lopen langs een weg waar je 100km/u mag rijden. Als we vervolgens nog een paar boerderijen passeren stopt Pieter niet met foto´s maken.

Rond de middag komen we aan in Capitol Reef. Vooraan ligt Fruita, een voormalige mormoonse nederzetting. Zij hebben hier tussen de rotsen een groene oase vol fruitbomen gecreëerd. Er zijn nog enkele huizen uit die tijd bewaard oa Grifford house waar je nu versgebakken taarten en cinnamon rolls kunt kopen. Als we binnen gaan kunnen we nog net de laatste cinnamon roll kopen (er waren ook nog een stuk of 4 kersentaarten maar dit was niet echt ons ding). Ik had het niet verwacht maar de roll was echt lekker.

We hebben ook de scenic drive afgereden. Deze viel eerst wat tegen, deze uitzichten waren we onderweg ook al tegengekomen. Toen aan het einde de weg verder ging via een onverharde weg werden we wel aangenaam verrast. Hier reden we echt tussen de rotsen. Aan het einde van de weg konden we nog te voet verder en dit hebben we dan ook gedaan.

Hierna terug naar het begin van het park want Pieter wou ook graag een zware wandeling maken en de rimtrail leek ons het mooiste. De wandeling was vergelijkbaar met de wandeling naar de Delicate Arch van gisteren, alleen was deze route nog 1,5km langer. Gelukkig was het vandaag met 28° een pak minder warm dan gisteren maar ook deze weg liep in de vlakke zon waardoor het toch warm en afzien was. Bijna 2 uur hadden we nodig voor de 3,7 km naar boven. Gelukkig werden we onderweg getrakteerd op prachtige uitzichten met als hoogtepunt het uitzicht op Fruita dat we helemaal boven hadden. Hierna konden we dezelfde weg weer naar onder lopen. Gelukkig was de zon al achter de rotsen verdwenen en op een uurtje waren we weer beneden.

Vannacht overnachten we in een typisch Western hotel met een eigen Steakhouse waar we dan ook zijn gaan eten. We hebben allebij de special van vandaag genomen: ribbetjes en kippenvleugels. Achteraf gezien hadden we beter een portie gedeeld want uiteraard was het veel te veel maar dit is leergeld voor de volgende keer zeker?