Dag 16: een heel lange wandeling

Door Antje en Pieter - 20-09-2022 07:20

17 september: Yosemite

In ons verslag van vandaag kan ik eigenlijk heel kort zijn. We hebben vandaag een lange wandeling gemaakt, 28 km om precies te zijn.

Bij de voorbereiding van onze reis kwam in voor Yosemite een mooie wandeling tegen die goed te doen was op 1 dag. Vanaf Glacier Point naar onder wandelen via de Panorama trail, 14,5km. Maar zoals ik gisteren al schreef in het verslag wordt er in Yosemite op verschillende plaatsen gewerkt. Zo ook op de weg naar Glacier Point. Je geraakt dit jaar enkel boven via een van de 3 wandelpaden. Wij hebben er vandaag 2 van gedaan. De 4 mile trail naar boven en de panorama trail naar onder.

Iets voor 8 komen we aan in de Yosemite village waar we onze auto parkeren en eerst nog snel in de grocery store stoppen voor wat broodjes voor vanmiddag. Van hieruit nemen we de shuttlebus naar het vertrekpunt van de wandeling. Deze bus zou elke 12 tot 22 moeten langskomen maar wij moeten zelf nog enkele minuten langer wachten en dan moeten we nog een half uur in de bus zitten. Pas rond half 10 komen we aan en kunnen we beginnen wandelen. De 4 mile trail zou 3 tot 4 uur duren en de panorama trail zelfs 6 tot 8 uur. We moeten dus een beetje doorwandelen of we komen niet meer voor het donker terug onder.

De 4 mile trail staat aangegeven als een zeer zware wandeling van 7,7 km. De wandeling was idd zwaar omdat we bijna de hele tijd aan het klimmen waren maar dit was wel het meest toegankelijke pad tot nu toe, grote delen van het pad waren zelfs geasfalteerd. Een kleine tegenvaller was de lengte. Zodra we uit de bus gestapt waren ben ik begonnen met de wandeling te registreren via mijn horloge. Na 7,7 km was de top echter nog lang niet in zicht pas na 10 km wandelen kwamen we bij Glacier Point aan.  Hier wachtte ons een prachtig uitzicht over de vallei van Yosemite Valley, de half dome (een bekende rots die Pieter ook graag had willen beklimmen) en de watervallen waar we deze namiddag nog zouden langslopen. Hoewel de afstand langer was dan voorzien is het ons wel gelukt om in 3 uur boven te geraken.

Nadat we een half uur gepauzeerd hadden om te eten en van het uitzicht te genieten was het weer tijd om door te gaan. De panorama trail begon aan de andere kant van Glacier Point. De route deed zijn naam eer aan en onderweg konden we genieten van prachtige uitzichten. Helaas was het pad nu niet zo toegankelijk als bij de 4 mile trail (meer stenen en geen geasfalteerde stukken meer) maar het was nog steeds beter dan sommige andere wandelingen die we de afgelopen weken al gemaakt hadden. We gingen met een boog rond de valley. Want we moesten uiteindelijk uitkomen bij de berg tegenover Glacier Point. Helaas ging het pad niet enkel naar onder maar moesten we ook hier nog een stuk terug omhoog lopen.

De hoogtepunten van deze wandeling waren de 3 watervallen die we onderweg tegenkwamen. Terwijl we pauzeerden aan het water moesten we toegeven dat we Yosemite steeds mooier begonnen te vinden. Maar ook deze weg was langer dan gedacht. Toen we eindelijk bij de bushalte aankwamen had ik 28 km (en meer dan 44000 stappen) op mijn horloge staan. Moe van een dag wandelen maakte we eerst nog een tussenstop bij Curry Village (een van de campings van Yosemite). Hier deelde we een large pizza want deze hadden we wel verdient na al deze km.

Ps. We hebben de hele dag zitten zoeken naar een beer maar zijn er vandaag (gelukkig of helaas, afhankelijk van hoe je het bekijkt) geen tegengekomen.