Dag 18: een gevangenis en een rode (of goude) brug

Door Antje en Pieter - 23-09-2022 19:04

19 september: San Francisco

Voor vanmorgen hadden we om 8u45 tickets voor een bezoek aan Alcatraz. We moesten een half uur op voorhand daar zijn om op de boot te stappen. Omdat het een uur wandelen was vanaf het hotel besloten we de bus te nemen. Voor $5 hadden we een ticket waar we de hele dag mee rond konden. Maar dat liep niet helemaal zoals gepland. Met overstappen loopt het mis en de bus die we moeten hebben komt niet. We proberen een andere bus die dezelfde richting uitgaat maar uiteindelijk beslissen we toch maar om het laatste stuk (nog bijna een half uur) te wandelen. Gelukkig zijn we ondertussen al getraind want San Francisco is gebouwd op 7 heuvels. Uiteindelijk komen we pas 10 minuten voor de boot vertrekt aan op de pier. Ze zijn nog aan het instappen en we kunnen gewoon in de rij aanschuiven.

Na een boottocht van een kwartier komen we aan op het eiland "the rock" waar Alcatraz op gebouwd is. De beruchte gevangenis waar oa Al Capone gezeten heeft is in de jaren ´60 gesloten en nu een bekende toeristische attractie. Tickets zijn vaak al maanden van tervoren uitverkocht en elk half uur vertrekt er een boot met een paar 100 mensen. Op het eiland kunnen we een Nederlandstalige audiotour volgen door de gevangenis met getuigenissen van enkele voormalige bewakers en gevangenen.

Het is bijna middag als we terug op het vaste land staan. We gaan naar Pier 39 waar er een verzamelplaats is van zeeleeuwen. Ook ligt de pier vol winkeltjes en eettentjes. Ik bestel hier een clam chowder, een krabsoep en typisch gerecht van hier. Pieter houdt het bij Fish en Chips, dit is voor hem wat vertrouwder.

Hierna is het tijd voor een weer wat actievere bezigheid. We huren fietsen waarmee we over de Golden Gate Bridge kunnen gaan. Het is nog een 5tal km fietsen naar de brug langs het strand en het Golden Gate Bridge Park. We hebben geluk want San Fransisco ligt dikwijls een hele dag in de mist maar vandaag is het een prachtige dag met volop zon. De fietsen zijn niet echt van een goede kwaliteit en het is echt hard trappen om amper vooruit te komen.

De fietstocht eindigd in Sautolino, een dorp aan de andere kant van de brug. We besluiten hier een ijsje te eten maar de 2 bollen die we bestellen zijn even groot als een ijsje met 4 grote bollen thuis. In Sautolino kunnen we kiezen tussen dezelfde weg terug fietsen of de veerboot terug nemen. Maar na dat ijsje moeten we wel terugfietsen om deze calorieën terug kwijt te geraken. Rond 5 uur leveren we de fietsen terug in.

Na dat ijsje hebben we allebei nog geen honger dus we beslissen om in een supermarkt te stoppen voor een slaatje dat we in het hotel kunnen opeten maar eerst stoppen we nog bij Lombard Street. Het meest kronkelige straatje van San Francisco.

We hebben niet alles in San Francisco gezien maar voor ons is het goed geweest. Morgen begint het laatste deel van onze reis: via de kust terug naar Los Angeles. Hoewel we nog steeds van onze reis genieten beginnen we toch ook wel te verlangen om weer thuis in ons eigen bed te slapen en een zelfgemaakte maaltijd te eten.