San Francisco

Door Familie Kuijvenhoven - 20-08-2017 22:26

Vrijdag 28 juli

We ontbijten binnen want buiten is het echt veel te koud. Ook is er weer de oceaan-mist waar we van te voren al veel over gehoord hebben. We twijfelen wat we aan zullen trekken vandaag want gisteren hebben we gemerkt dat wanneer de zon doorbreekt rond de middag het dan best warm kan worden. Het wordt een lange broek met t-shirt, trui en\of vest.

We bestellen weer een übertaxi die ons keurig op haalt vanaf onze camperplek. Top. Onderweg kunnen we goed zien dat San Francisco op heuvels ligt en de oceaanmist ligt daar mooi over heen gedrapeerd. Ruim op tijd komen we bij pier 33 aan waar we de ferry naar Alcatraz hebben geboekt. We drinken nog even iets warm's omdat we het nog steeds koud hebben en om 10.30 uur checken we in voor de overtocht. Om stipt 11.00 uur vertrekken we. Jasper en Peter gaan boven op het buitendek zitten maar de rest blijft lekker binnen. Daar kunnen we ook goed naar buiten kijken dus we vinden het wel best. Er is veel te zien op het water, megacontainerschepen in de verte, zeilschepen die heel schuin liggen en zelf's kano's. Dat moet je wel durven hier met de flinke wind, stroming en drukte op het water. Met een minuut of 10 zijn we bij Alcatraz, het gevangeniseiland waar onmogelijk van te ontsnappen was. Het waait hier behoorlijk en de zon is er ook nog steeds niet dus ik wil zo snel mogelijk naar binnen. Bij aankomst staat er een man van alles via een luidspreker te vertellen over het eiland. Peter en Pieter blijven staan luisteren maar ik ben er al gauw klaar mee en loop het pad naar boven waar je de gevangenis in kan. Daar begint ook de audiotour. Al snel is de rest ook bij me en we krijgen bij de start van de tour allemaal een headset met taal naar keuze. De meiden kiezen voor engels omdat die ingesproken zijn door oud-gevangenen en oud-bewakers. Van Alcatraz wist ik alleen dat het een gevangeniseiland was en dat er spannende verhalen en films over zijn maar meer ook niet. Nu ik hier loop vind ik het allemaal heel indrukwekkend. Het was geen grapje om hier te zitten, brrrrrr.  Door de audiotour krijg je een goed beeld over hoe het er hier aan toe ging.

Als we het allemaal wel zo'n beetje gezien hebben nemen we de ferry weer terug naar het vaste land. Ondertussen komt de zon voorzichtig door. We lopen naar Pier 39 waar het heel gezellig en druk is. Hier zijn allemaal winkeltjes en eettentjes in gekleurde houten huisjes. We halen wat te eten bij de Crab Stand en gaan daar lekker in de zon zitten die nu helemaal door gekomen is. Heerlijk. Het eten en de zon. Daarna lopen we naar de zijkant van de pier waar de zeeleeuwen liggen. Zij hebben die plek zich toegeëigend en het is grappig om ze te zien liggen daar. Ze maken een hoop kabaal en vechten af en toe om een eigen ponton. Ze duwen elkaar dan zonder pardon het water in en dat is erg vermakelijk.

Na de pier lopen we verder, we gaan fietsen huren. Dat wordt hier veel gedaan, met name om de Golden Gate Bridge over te rijden. Die ligt wat verder van het centrum af en de brug over steken is ook nog best een afstand maar met de fiets is het goed te doen. Aan de overkant kan je dan de ferry weer terug nemen. Maar dat is niet ons plan. De brug is haast niet te zien door de mist die er omheen hangt en we weten inmiddels dat het hier zonder zon erg fris is. We gaan lekker de stad in. Er zijn best wat hotspots die je met de fiets wat makkelijker en sneller bereikt dan lopend. Peter, Pieter, Rosanne en ik nemen een gewone fiets maar Jasper en Sophie vinden een tandem aantrekkelijk. We moeten even laten zien dat we kunnen fietsen maar de jongen die ons helpt weet dat Dutchies goed kunnen fietsen dus we mogen vrijwel gelijk op pad. We kijken op de kaart waar we heen moeten en daar gaan we. Heerlijk, weer even fietsen. We rijden de winkelstraat langs het water af en dan moeten we links af slaan We willen naar Lombardstreet, het "meest kronkelige straatje ter wereld". Maar als snel blijkt dat we met onze Hollandse blik op de kaart hebben gekeken. Ons landje is plat. San Francisco is niet plat. We moeten gelijk flink omhoog fietsen en ondanks onze getrainde beentjes is het echt heel pittig. Rosanne en Pieter geven het gelijk op en lopen verder op de stoep. Peter en ik houden het tot de eerste kruising vol ( er wordt af en toe door voorbijgangers bewonderenswaardig geapplaudiseerd :-)) en Jasper en Sophie komen een heel eind met vereende krachten. Het ziet er heel grappig uit zo met z'n tweetjes op die tandem in gestaag tempo naar boven. Ook zij krijgen applaus. Maar na de eerste kruising gaat de weg echt nog veel steiler omhoog en het wordt voor allemaal lopen met de fiets aan de hand. De aantrekkelijkheid van de tandem is inmiddels veranderd in een uitdaging maar stellen die wel eens samen geroeid, gekano'd of gekampeerd hebben hoef ik daar verder niets over te vertellen. Dat doe ik sowieso maar niet.

We komen hijgend en puffend bij Lombardstreet aan. Het is een hele steile straat met éénrichtingsverkeer naar beneden in allemaal korte haarspeldbochten. In de perken er tussen staan prachtige hortensiastruiken. Er rijden non-stop toeristen met hun auto door heen. Wij staan even te kijken en bedenken dat wij er met de fiets ook best door heen kunnen rijden. We doen het. Het is even aftasten hoe hard je moet remmen, want dat doe je natuurlijk de hele tijd, maar al gauw gaat het gemakkelijk. Bijna beneden zien we dat er nog een groepje nederlanders de uitdaging aan gaat.

Ondertussen hebben we wel bedacht dat verder de stad in fietsen toch niet zo handig is als we dachten. Pieter is al helemaal klaar met die stomme, steile heuvels en die stomme Lombardstreet ;-X. We besluiten dan ook om weer naar beneden naar Fishermanswharf  te fietsen. En met die rechte huizenblokken is het heerlijk rechtoe-rechtaan naar beneden racen, alhoewel je toch ook weer uit moet kijken want heel steil naar boven is super-megahard naar beneden. Peter heeft daar trouwens geen boodschap aan en was natuurlijk de eerste die onderaan stond te wachten. Gelukkig met nog al zijn tanden in zijn mond.

Beneden bij het water zien we dat de Golden Gate Bridge te voorschijn is gekomen. Dat is een mooi gezicht! We fietsen de kant van de brug op langs de haven en stappen af bij een klein strandje. Het waait behoorlijk en we hadden daardoor flinke tegenwind. Maar de wind zorgt ook voor onstuimig water en dus is het leuk kijken naar de surfers. Ook het uitzicht op de brug is hier heel mooi. Wanneer we terugfietsen hebben we uiteraard meewind en dat fietst een stuk gezelliger. We brengen de fietsen terug en winkelen nog wat. Daarna eten we bij Apllebee's met een gezellig uitzicht op de boulevard en het water. Een über brengt ons weer tot de deur van de camper.

Wat een heerlijke dag in een prachtig mooie fijne stad.