Yellowstone National Park

Door Gerald en Marja go West - 18-09-2022 05:07

Donderdag 15 sep 22

Vandaag belooft het een mooie dag te worden. Bij het wakker worden tegen achten stond de zon al uitbundig te schijnen. We hebben het ontbijt even overgeslagen en zijn vrij snel vertrokken richting Yellowstone NP waar we de komende 3 dagen zullen verblijven. Afgesproken dat we onderweg zullen stoppen op een van de vele look outs waar we met een prachtig uitzicht kunnen staan. Het ontbijt smaakt dan minstens zo goed. Highway 89 loopt zowel door Grand Teton als Yellowstone. Omdat de tank nog ongeveer voor een kwart vol is zijn we gestopt bij een kleine trade post in Moose Junction. Tsjonge jonge, de benzine is hier bijna een dollar per gallon duurder dan eerder op de route. Nu is onze camper bepaald een slurper waar je in dit geval al gauw voor $150,- in gooit. Maar goed, rijden moet ie, dus creditcard erin aftanken en weg.

Na een klein uurtje komen we bij de south entrance van Yellowstone. Op de een of andere manier geeft je dat een speciaal gevoel omdat je hoopt veel te zien en mee te maken. We rijden door naar Old Faithfull, de wereldberoemde geyser van van dit park. Onderweg een aantal keren gestopt op mooie plekken voor nog mooiere foto's maar ook oponthoud vanwege de vele wegwerkzaamheden in het park. Yellowstone is in juni 2022 getroffen door buitengewoon aanhoudend slecht weer. Dit heeft vele verwoestingen van de infrastructuur teweeg gebracht. Er wordt nu keihard gewerkt aan het herstel. Als je in Amerika moet stoppen voor een groot stuk waar aan de weg wordt gewerkt staat er iemand aan de weg met een bord waarop valt te lezen slow of in ons geval stop. Na verloop van tijd verscheen er een pilot car die we moesten volgen. Alles gaat heel gedisciplineerd ook al moet je best lang wachten soms.

In ons geval was het wachten echt de moeite waard want 20 minuten later reden we de enorme parkeerplaats van het Visitorcentre van Old Faithfull op. Honderden en nog eens honderden auto's, campers en trucks met enorme caravans waren ons voor gegaan. Het aanvankelijk zo mooie weer was nu even ver te zoeken want er diende zich een bui aan. Net toen we de deur van onze camper wilden openen vielen de eerste druppels. Even gewacht want het stelde niets voor. Er kwamen ons hordes mensen tegemoet lopen. Al gauw bleek dat Old Faithfull zojuist weer een voorstelling had gegeven. Op de volgende moesten we één uur en 20 minuten wachten. Besloten de geysertrail te lopen. Prachtig aangelegd over brede houten voetpaden wandel je door deze indrukwekkende wereld van tientallen borrelende geysers. Je raakt al snel gefascineerd door dit gebied op 's werelds grootste vulkaan. Als het hier ooit tot een eruptie komt zijn de gevolgen niet te overzien. Vanmiddag is het hier vooral genieten en nog eens genieten. Na een heerlijke wandeling op tijd terug voor het wonder van Old Faithfull. Het Visitor Centre geeft de activiteiten van de oude getrouwe aan. Onze tijd stond op 14.26 uur. Ruim op tijd stonden we klaar voor dit wonder der natuur. En verhipt Old Faithfull hield zich warempel niet strak aan het schema. Vier minuten eerder de gepland konden we een fascinerend schouwspel aanschouwen. Met hoge krachtige stralen spuit deze geyser haar kokend heet water de lucht in. Zo onverwacht als ze begint eindigt ze ook. In een paar minuten is het voorbij.

Eenmaal terug bij de camper zijn we naar fishing bridge gereden. Hier hebben we plek gereserveerd op de campground. Dat moet ook wel want het is de enige plek in Yellowstone waar je met een camper full hook up kunt staan. Hierna de camper aangekoppeld aan de faciliteiten en een praatje gemaakt met onze Amerikaanse buren uit South Carolina. Natuurlijk ook een avondwandeling over de camping gemaakt. Overal borden "be bear aware". We kennen het inmiddels en voelen ons te gast in hun leefgebied. Tegen half elf gaan slapen na weer een indrukwekkende dag. Morgen gaan we verder met de south loop door het park.