Treinkaartjes gekocht

Door Gerald en Marja go West - 26-09-2022 06:18

Zaterdag 24 sep 22

Vandaag is het zover want we gaan onze treinkaartjes gebruiken. Vanuit Durango loopt een trein met deels open wagons  de bergen in. Het is de Durango & Silverton Narrow Gauge Railroad. We hebben een 5 uur durende rit geboekt die ons naar de Cascade Canyon in het zuidwesten van de Rocky Mountains zal brengen. Het belooft spectaculair te worden. Dus op tijd ons nest uit voor een ontbijt en een korte wandeling vanaf de campground naar de bushalte van de Durango Transit. Een uitstekend openbaar vervoer systeem dat je voor één dollar per persoon downtown brengt. We kunnen dus de camper laten staan. Twintig minuten voor vertrek zijn we op het station. Een en al nostalgie. De dampende stoomlocomotief met daarachter een negental wagons stond al te wachten. Toen we de kaartjes kochten hebben we ons goed in het systeem van deze railroad verdiept. Omdat er prachtig weer werd verwacht viel onze keuze op één van de open wagons. Hier waren de banken zo gepositioneerd dat je altijd met vol uitzicht kon wegkijken. Nadat we in de restauratie nog een kop koffie hadden gescoord zijn we aan boord gegaan. Inderdaad 2 hele mooie plekken halverwege wagon 33. De conducteurs waren gekleed uit de tijd dat de stoomtreinen het enige vervoermiddel over het spoor waren. De loc die ons moet meenemen op een rit met een stijging van meer dan 1000 feet stamt uit 1945.

Precies op tijd om 09.45 uur vertrekken we vanaf station Durango. Alle wagons zitten vol en wij zijn blij met onze plekken. De machinist en de stoker doen hun best om het gevaarte het plaatsje uit te loodsen. Omdat er heel veel overgangen zijn is het voortdurend "blowe the whistle". In Durango nemen veel mensen even de tijd om naar de passerende trein en haar passagiers te zwaaien. Nadat we het stadje hebben verlaten rijden we een hele tijd langs de Animas River. Vanuit de trein een mooi gezicht. We hadden ook een mooi zicht op verschillende prachtige huizen die op de mooiste plekjes in de Rockies waren neergezet. Hier zit de upperclass American.

Verder gaat het door het San Juan National Forest. Nu komt de trein echt in de wildernis. Spectaculaire passages volgen elkaar in hoog tempo op. Hoe hebben mensen dit kunnen bouwen vragen we ons meermaals af. De uitzichten zijn breathtaking. Vlak langs en door enorme rotspartijen en diepe afgronden die aan je voorbij glijden. We komen superlatieven te kort. Na ruim anderhalf uur stopt de trein. De conducteurs kondigen aan dat er water moet worden bijgetankt om het stoom proces te kunnen laten doorgaan. Vanuit de trein mooi te zien hoe dat in zijn werk gaat. Met een kleine 10 minuten gaat het verder richting het keerpunt Cascade Canyon. Een diepe kloof midden in de Rockies. Geen faciliteiten, alleen een prachtige stop plek. We hebben een uur de tijd om te wandelen, picknicken of whatever. Het is ook  mooi om te zien hoe men in staat is geweest hier een mogelijkheid te creëren waardoor de trein kan draaien. Vanuit onze plek zien we op de terugweg dus de andere kant van de route. Ook nu weer spectaculair. Na ruim 5 uur is de trein terug op het station Durango en zijn wij een hele bijzondere ervaring rijker. Wat een pracht dag.

Durango is een mooi stadje met veel oude gebouwen die je doen denken aan de tijden van het wilde westen. We zijn er doorheen gewandeld en hebben verschillende gift shops bezocht om iets te vinden voor onze kleinkinderen. Daarna in een van de vele restaurants lekker gegeten en uiteindelijk met de Durango Transit terug naar de camping. Je moet bijkomen van al die indrukken en we hebben vaak tegen elkaar gezegd "wat een geweldige dag". Wat daaraan zeker heeft bijgedragen is de wolkenloze hemel en de fijne zonnestralen. Morgen verlaten we de Rockies en rijden we naar Moab in Utah. Een compleet andere wereld. En weer hebben we er heel veel zin in.