Get your kicks on Route 66

Door Gerald en Marja go West - 04-10-2022 06:54

Zondag 2 okt 22

Ook vanmorgen weer in alle rust opgestaan. Ontbijtje bij de camper, rijklaar maken en daar gaan we weer. We brengen een bezoekje aan Jerome een stadje in de bergen tussen Sedona en Cottonwood. Nu volgen we de 89a wel. Hoe hoger we komen hoe meer haarspeldbochten. Als je maar rustig rijdt is het toch goed te doen. Jerome ligt op een hoogte van bijna 1800 mtr. en ademt de sfeer van een bergdorp zoals we dat in Europa kennen in Oostenrijk en Zwitserland. Het was er al behoorlijk druk in de vele winkeltjes in Main Street. Na het verlaten van Jerome blijft de weg slingeren en stijgen totdat je de pashoogte passeert op circa 2200 mtr. Daarna gaat het naar beneden richting de Chino Valley. Via Prescott gaat het richting Ash Fork waar we Route 66 oppikken.

Ons einddoel van vandaag is Seligman. Een vlek op de kaart van Amerika maar wel een markante plek aan deze o zo bekende weg die van Oost naar West door Amerika loopt. Grote groepen motorrijders gaan ons voorbij op hun veelal Harley Davidsons. Blijft een mooi gezicht hoe die kerels op hun motor zitten met vaak een grote wapperende baard, bandana om hun hoofd geknoopt en cowboyboots om hun voeten. Aangekomen in Seligman zetten we de camper op een parkeerplek en lopen we de nostalgie tegemoet. Er zijn verschillende winkeltjes met daarvoor de relikwieën uit de vijftiger jaren. Oude auto's, vrachtwagentjes, motoren en andere prullaria. Echt leuk om te zien en bepaald de moeite waard om wat foto's te maken. Het geheel ademt toch een bijzonder sfeertje. De winkeltjes verkopen souvenirs uit de tijd dat Route 66 een belangrijke verkeersader was. We hebben nog een aantal dingen meegenomen voor het thuisfront.

De plek die je niet mag overslaan is de barbershop van Angel Delgadillo. Deze kapper heeft nu de respectabele leeftijd van 95 jaar en is pas dit jaar, na 75 jaar actief te zijn geweest, gestopt met knippen. Zijn oude Barberchair staat nog prominent in de zaak en zijn zoon die nu de souvenir shop runt vertelde ons dat hij ook vandaag de dag nog monter en fris door het dorp loopt en fietst. Deze kapper is lange tijd een begrip geweest aan dit deel van Route 66. Eenmaal terug bij de camper zijn we naar onze Campground gereden, de KOA Seligman. Het moet gezegd worden een troosteloze camping waar de campers naast elkaar staan zonder enige vorm van beschutting. Gauw vergeten dus.

Wat je er wel meemaakt zijn de voortdurend passerende goederentreinen die gebruik maken van het traject Flagstaff richting Las Vegas. Het blijft een bezienswaardigheid om te kijken naar 2, 3 of 4 locomotieven die meestal een dikke honderd dubbel geladen wagons met containers achter zich aan trekken. We hebben er verscheidene zien passeren en onbedoeld wil je toch weten wat er voorbij komt. De langste die we hebben gezien was er een met 148 wagons. Ondenkbaar bij ons. Op de camping stonden ook nog 2 dezelfde campers dan waar wij mee reizen. En ja het bleken 2 Nederlandse echtparen te zijn die net als wij op de terugweg waren naar Las Vegas. Ook zij gaan de camper dinsdagmorgen weer inleveren bij Road Bear. Ze zitten zelfs op dezelfde vlucht als wij. In de hele 4 weken zijn dit pas de  derde Nederlanders die wij ontmoeten. Morgen rijden we door tot dichtbij Las Vegas naar onze laatste overnachting plek in Willow Beach.