17 april - Grotten en (nep) western-stadje.

Door Klaas & Nanda Knobbe - 18-04-2016 05:08 Gisteravond hebben we nog mee kunnen genieten van een mooie vuurwerkshow die ze downtown afvuurden. Om 10 uur 's avonds! Op dat moment zaten er nog kleine kinderen in het zwembad. Het was flink fris vannacht. Vandaag gaan we weer naar de saguaro cactussen maar dan aan de Oostkant. Het laatste stukje er naar toe gaat over de oude spaanse trailroad. Nou dat was te merken, echter de moeite meer dan waard. Deze kant is het veel groener, er staan minder van die grote cactussen en er zijn meer bloeiende bloemen. We gaan een route lopen en nemen extra water mee want het is warm. Het loopt heerlijk en we genieten volop. Onderweg komen we een paar mensen te paard tegen. Na anderhalf uur zijn we weer terug. We rijden door naar Tombstone (=grafsteen). Halverwege zien we de Collosal Caves. Natuurlijk even kijken, naar binnen en met een rondleiding mee. Terwijl we wachten op de start van de rondleiding hebben we leuk gepraat met andere amerikanen. Het valt op hoe vriendelijk en open deze mensen zijn. Ook belangstellend naar ons land en direct worden de tulpen genoemd.Mooie druipsteengrot met allerlei sterke verhalen over boeven en verborgen schatten. We lopen trap op en trap af en vinden het prima als we weer buiten in de lekkere zon zijn. Temperatuur loopt flink op, onderweg zien we dat het 78 Fahrenheit is. Via een binnenweg naar Tombstone. Aan de overkant van de weg zien we een fuik van de grenspolitie. Daar krijgen we straks wel mee te maken. Het stadje Tombstone valt ons tegen, toeristisch en commercieel. We lopen over de houten stoepen en kijken naar de postkoetsen met chauffeurs die op de automatische piloot hun verhaaltje afdraaien. We zijn te laat voor de gunfight, ja je kan ook niet alles hebben. Die wordt elke dag opgevoerd. Gelukkig hebben we in Dallas en in Cody als een keer zo'n gumfight mee gemaakt. Er was nog iemand die te laat was voor de gunfight en hij zit nog steeds te wachten. In een winkel worden zgn. oude foto's gemaakt, ongeveer zoals bij ons in Volendam. Hier is veel vergane glorie en het is niet onderhouden. Snel gaan we terug en daar is de grenspolitie. Onze auto komt op de foto, een aantal soldaten stapt rond, raampje naar beneden en we mogen door. De grens met Mexico is nog geen 50 miles verderop. Vandaag hebben we het zuidelijkste punt van onze reis bereikt. Vanaf nu gaan we weer naar het noorden. Op de heenweg naar de cowboys hebben we een aantal campings gezien. We draaien bij de mooiste er op, krijgen een plekje aan het meer, eendjes voor de deur en in de zon tik ik dit stukje. K. moet eerst nog even een speciale rode vogel op de foto zetten en gaat dan ook in de zon zitten. Totaal 107 miles gereden.