16 juni The Icefields Parkway

Door W.P. Gravesteijn - 17-06-2018 04:05

Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan, het zou een mooie dag worden. Maar Godfried van Bouillon, het regende om 8 uur behoorlijk en de lucht zag er behoorlijk grijs uit. We hadden gepland om met de kabelbaan omhoog te gaan, gisteren was het daar geen weer voor, want hondenweer 's avonds. Even de webcam van het topstation van de kabelbaan bestudeerd. Men beweerde dat hij 360 ° draaide maar het beeld was hetzelfde, egaal grijs.

Maar na een flinke bui en het ontbijt brak een waterig zonnetje door. We besloten om in ieder geval naar het kabelbaan station te rijden, een 4km ritje bergop vanaf de camping. Toen we bij de kabelbaan aankwamen zagen we net het topstation af en toe uit de wolken komen. Wie niet waagt etc. dus maar een kaartje gekocht. We waren vrijwel direct aan de beurt. Op weg naar boven werd het een beetje helderder en we konden zowaar bergen zien (of in ieder geval stukken ervan) aan de overkant van het dal.

Na een ritje van 10 min waren we op ruim 2200m hoogte en af en toe zagen we zelfs blauwe lucht. Dan eerst maar een warme chocolade (het was 5°C boven) en een Canadees plateutje met lekkers. Het uitzicht vanaf het restaurant werd er niet beroerder op en toen we een uurtje boven waren werd het stralend zonnig en lekker warm.

Wim wilde nog even de Whistlers top meenemen (ruim 2500 m) en is op zijn sneakers, hoe vaak heeft hij die idioten vervloekt die met gympies ed. een berg op will;en wandelen, naar boven gelopen. Een tochtje van een uur. Het is gelukt, maar verstandig is anders. Een stukje over een hellend sneeuwveld was de limit. Die toch maar even niet. Boven was het uitzicht panoramisch grandioos. Je kon mijlenver de wit besneeuwde, vergletsjerde bergweld overzien. Lekker even rongewandeld en een marmot gefotografeerd. Naar beneden was nog even een dingetje op het glibberige stijle pad met exact 0 profiel. An had beneden lekker in een heerlijk zonnetje zitten genieten van het fantastische uitzicht.

Nog even rongewandeld en toen konden we direct weer naar beneden met 26 man in een cabine blikje. Maar wat een toertje!

Vervolgens zijn we de Icefields Parkway opgereden. Het was inmiddels prachtig weer. Fenomenaal mooie dag. Uiteraard hebben we nog wat watervallen afgestreept, de Sinwapta fall en de Tangle falls. Beiden erg mooi. Onderweg werden we verrast door een kudde sneeuwgeiten met jonkie. Een geweldig gezicht. Deze dieren kom je niet vaak tegen. Erg leuk.

Tegen een uur of vijf kwamen we bij het Columbia Icefield center. We hebben alvast kaartkes voor twee tochtjes voor morgen geboekt. Dat was maar goed ook want het liep vol. De omgeving is daar schitterend, dat belooft morgen weer een mooie dag te worden.

Tot slot nog even naar de camping halverwege Nordegg. Was nog best een eind rijden, maar door een prachtig gebied alweer. Inmiddels staan we op de campin aan een groenblauw stuwmeer met een klein beetje Wifi. Vandaar even dez berichtjes.

Morgen de Parkway verder af richting Banff. Het belooft eindelijk lekker zonnig en warm te worden. Mooi voor de laatste week. Kunnen de T-shirts en korte broeken toch nog uit de kast (vandaag zelfs een zonnebril op gehad).