Camperdag 14 Vancouver - Steveston - Chilliwack

Door Tiny Tribe - 04-08-2018 07:10

Vroeg op vandaag, om kwart over zeven rijden we weg van de camping. We gaan vandaag naar Steveston, een historisch visserij stadje. We gaan hier met ‘Vancouver Whale Watch’ op zoek naar….. juist, walvissen! We checken in, krijgen prachtige gele waterbestendige tuinbroeken en jassen aan en mogen dan naar de pier. Onderweg kunnen we nog snel even een ontbijtje scoren (als je muffins en scones met zwarte koffie daartoe rekent) en Nathan en Gerjan kunnen dan allebei nog een pilletje tegen zeeziekte nemen. Behaalde resultaten uit het verleden bieden in sommige gevallen wel garantie voor de toekomst; slaan ze het pilletje over zien ze binnen een kwartier groen en zijn ze niet meer aanspreekbaar.

We zitten helemaal vooraan op de boot. Al snel vertrekken we en eenmaal de haven uit maakt de boot behoorlijk wat snelheid. Na twee uur varen hebben we nog helemaal niets aan dieren gezien, op de zee arenden na die in de haven zaten. Beetje saai is het ook wel, met een rotgang ver de zee op en verder niks. Uiteindelijk is er dan eindelijk een walvis gelokaliseerd, heel in de verte zien we een aantal keer water omhoog spuiten. De boot kan iets dichterbij komen (wat wel positief is; alle boten houden goed afstand en laten de dieren dus redelijk met rust. De walvis koos er overigens wel zelf voor om redelijk dichtbij een grote kajak ineens boven water te komen). We blijven een half uurtje ronddobberen en zien de walvis letterlijk op verschillende plekken opduiken, maar de afstand is eigenlijk te groot om hem echt goed te zien. Hierna scheuren we weer terug. Joah doet waar hij goed in is en valt in slaap. Onderweg komen we nog langs een stuk haven waar zeehonden op de rotsen liggen en spelen, en een aantal zeeleeuwen die lekker op een grote boei dobberen.

Na zo’n vier uur staan we weer aan land. We hebben een beetje pech gehad qua aantal dieren, een paar meer orka’s en dolfijnen was leuk geweest, maar zoiets is niet te sturen (we hebben de walvishaai met duiken ook steeds net gemist, dus waren op de hoogte van de onbetrouwbaarheid van zeedieren). We vertrekken uit Steveston, en we hebben nog steeds geen overnachtingsplek. We besluiten maar gewoon te gaan rijden en onderweg nog een keer te bellen of kijken of er toevallig campgrounds zijn waar inmiddels wel een plek is vrijgekomen, en anders nog verder door te rijden naar de plek waar we eigenlijk overmorgen willen zijn.

We rijden alleen echt een enorme file in, en doen twee uur over 100km. We gaan bij een Visitor Center van de snelweg af en kijken daar wat er aan campings is, omdat we geen zin meer hebben nog meer tijd kwijt te zijn aan filerijden. We vinden een camping en zo staan we dan ineens in een plaats die Chilliwack heet, en waar bij toeval heel veel nakomelingen van Nederlandse immigranten blijken te wonen. We rijden ’s avonds even naar de twee winkelcentra die er zijn (troosteloos) en de Walmart (altijd leuk). We eten daar ook wat en de jongens spelen eenmaal terug op de camping nog even met hun nieuwe geweren van Dollarama. Om half tien liggen ze in bed. Morgen weer verder!