Zondag: 21 Juli: Yosemite National Park

Door Dave, Jolanda & Lysanne Schuijl - 23-07-2019 08:23

We zijn vandaag vroeg opgestaan en hebben goed gegeten want we willen een stuk van de Mist Trail gaan lopen, dit is een wandeling naar de Vernal Fall. Je zou er aardig nat gespetterd moeten gaan worden want je loopt op een kleine afstand langs een denderende waterval naar de top er van. We gaan het zien, we zijn heel benieuwd.

Omdat we gisteren wat problemen met de bus hadden besluiten we om vandaag ook maar richting het begin van de trail te lopen, het is ook maar een klein stukje, een kleine 800 meter dus gewoon aan het einde van de camping. We lopen netjes via de uitgang maar zien dat we ook langs de zijkant door het bos hadden kunnen gaan, ach zo hebben we wat extra meters in de benen.

Vol goede moed beginnen we aan de trail, het is een mooi geasfalteerd pad maar binnen no-time gaat dit over in een stijl oplopend geasfalteerd pad. Jeetje wij Nederlanders zijn dit zo niet gewend, pfff het is afzien maar gelukkig zijn we niet de enige die er wat moeite mee hebben. Soms krijgen we een glimp van het wassende water te zien maar meestal lopen we door de bossen, tussen de brutale eekhoorntjes. Na een kleine drie kilometer komen we bij de brug over de rivier. Het water denderd onder ons door, wat een kracht zit er achter.

Net na de brug zitten twee mannen die wat uitleg geven over de rest van de trail. Ze waarschuwen dat het best wel eens nat zou kunnen worden en dat we moeten uitkijken omdat de route vooral met het naar beneden gaan glad kan zijn. We nemen hun aanwezingen aan en gaan vol goede moed verder. Niet veel later komen we er achter dat ze gelijk hadden, we worden kleddernat van de mist die van de waterval afkomt. Eigenlijk regent het gewoon, maar het is niet erg want het uitzicht is prachtig en omdat het lekker weer is verschijnt er ook een regenboog net boven de rivier, geweldig !

Lysanne geeft aan dat ze niet meer verder kan en gaat met Dave terug naar beneden maar Kirsten en ik lopen nog verder door naar boven naar de top van de waterval. We lopen nog een klein kwartier en staan dan naast de waterval, het water raast naar beneden en het uitzicht is geweldig. Langzaam en voorzichtig gaan we terug naar beneden en uiteindelijk komen we helemaal onderaan Dave en Lysanne weer tegen. We hebben in totaal 6,5 kilometer gelopen en daar een kleine twee uur over gedaan. Best netjes voor een stel ongetrainde Nederlanders :)

We hebben voor de komende nacht een andere plaats op de camping maar moeten voor 12 uur van deze plaats af zijn. We mogen gewoon omwisselen maar moeten eerst wel een kaartje halen met het nummer bij de entree van de camping. We hebben al gekeken waar we komen te staan maar die plek was nog bezet, onze voorgangers zijn nog niet vertrokken. We besluiten om gelijk weg te rijden en onderweg naar Mariposa Grove (waar de sequioa's staan) te eten. Het is gelukkig wat minder druk en na een uur zijn we aan de andere kant van het park aangekomen. We eten in de camper en gaan dan snel naar de shuttle bus om naar het gebied te gaan waar alle bomen staan.

Gelukkig rijdt deze bus wel op tijd en we kunnen al vrij snel instappen om er bij de volgende halte weer uit te gaan, We komen de eerste sequoia onderweg al tegen, die dingen zijn echt groot ! We gaan de Giant Grizzly trail lopen en komen dan langs de allergrootste boom uit het park en de boom waar een tunnel in gemaakt is. De bomen zijn echt onvoorstelbaar groot, vooral die ene ! We maken veel foto's maar meestal passen de bomen er niet op. Op de meeste foto's lijken we wel kabouters, dat ben ik natuurlijk al maar naast zo'n boom voel ik me wel heel erg klein :)

Na twee uur rondwandelen gaan we weer terug naar de camper, we scoren nog een magneetje en rijden weer terug naar onze camping. Er staat nu geen file en een klein uur later staan we op onze nieuwe plaats. Stukje verder op de camping, dichter bij de wc's en weer tussen de bomen, prima plek ! Vandaag gaan we wel fikkie stoken want we zijn allemaal moe van het lopen en willen niet meer weg gaan. Het vuur is nog niet uit als het toch gaan kriebelen maar we blijven gewoon op de camping en rusten lekker verder uit.