Dinsdag 23 Juli: San Francisco

Door Dave, Jolanda & Lysanne Schuijl - 24-07-2019 19:11

We staan vroeg op want we willen veel van San Francisco zien, we ontbijten en lopen binnen een kwartier naar de ferry. Hij vertrekt na een minuut of 10 en dus zijn we binnen een uur bij de Ferry Building. Nu nemen we een oude tram richting Fisherman's Warf, we gaan op zoek naar het verhuurbedrijf van de Go Cars. Met de Go San Franisco Card kunnen we voor een uur een Go Car huren. Dit zijn leuke gele driewieliers met een 150 cc motorblok waar je met twee personen in kan. Hiermee kun je de stad op een leuke manier ontdekkern, dit wilden we zeker gaan doen maar we zien dat je eigenlijk eerst een reservering nodig had. We wagen het er op en gelukkig zijn er genoeg voertuigen en rijden binnen een half uurtje met onze eigen Go Cars rond. Het is echt leuk en we kunnen in het uur richting de Golden Gate Bridge rijden en terug langs de bochtigste straat van de wereld, Lombard Street. Deze straat is zo stijl dat er een aantal haarspeld bochten aangelegd zijn omdat je er anders niet af zou kunnen rijden. Het is echt heel stijl, beetje eng maar super om te doen !

Nadat we onze Go Car weer ingeleverd hebben gaan we dagkaarten halen voor het openbaar vervoer, nu kunnen we met alle vormen (behalve de trein en ferry) onbeperkt reizen. Dus ook met de cable car, we gaan in de rij staan maar het duurt lang en dat vinden we zonde van onze tijd, misschien lukt het vandaag nog wel op een ander tijdstip om met de cable car te rijden. We gaan eerst maar eens eten en komen terecht bij het Crepe Cafe aan Fisherman's Wharf. We eten een lekkere pannenkoek/crepe en gaan daarna snel weer verder.

Op naar Madame Tussauds maar daar aangekomen zien we ook Ripley's believe it or not. We besluiten om hier naar binnen te gaan maar na een half uurtje staan we alweer buiten en gaan toch ook nog maar naar Madame Tussauds. Het is ook niet zo heel groot maar er staan genoeg leuke beelden om foto's te maken en dat doen we natuurlijk ook. Het leuke van dit museum is dat er allerlei accessoires bij de beelden hangen om zo nog specialere foto's te kunnen maken,

Het is nog vroeg en dus gaan we naar Chinatown, we weten dat hier een Fortune Cookie fabriek is en die willen we graag bezoeken. Eenmaal aangekomen is het woord fabriek wel erg groot gekozen want er zitten twee dames achter elkaar in een kleine ruimte koekjes te vouwen. We laten wat bijzondere cookies maken en kopen nog een grote zak en gaan we weer verder. We hebben om 18.30 uur een reservering staan om naar Alcatraz te gaan en dus moeten we op tijd gegeten hebben en bij de juiste pier staan om de boot te nemen.

Op de Go San Francisco card hebben we nog een attractie over en deze gebruiken om bij Lefty's van het buffet te eten. Het is een all you can eat buffet concept en we eten snel onze buikjes rond en genieten van de heerlijke toetjes. Nu lopen we even terug naar Pier 33 daar vertekt onze boot naar Alcatraz. We komen precies om 18.00 uur aan en zijn mooi op tijd om in de wachtrij aan te sluiten.

De boot vertrekt keurig op tijd naar het voormalige gevangeniseiland waar we van de Audio Tour genieten. Het is heel bijzonder om hier te lopen zeker als je weet dat hier zo veel zware criminelen, waaronder Al Capone, vast hebben gezeten. De cellen zijn echt verschrikkelijk en dit moet echt een hel geweest zijn. We krijgen tijdens de toer uitleg over de ontsnappingen die gedaan zijn. Het uitzicht op de stad is overigens geweldig vanuit het eiland en vlak voordat de zon echt ondergaat varen we terug naar Pier 33.

We hebben geluk want er gaat nu nog een ferry terug naar onze camping. We lopen snel terug maar het is een stevige wandeling van zo'n 20 minuten. We komen precies op tijd aan en kunnen gelijk aan boord stappen. Na een kleine 20 minuten stappen we een beetje rozig van de boot, zo'n dagje stad hakt er toch ook wel in. Na de laatste wandeling naar de camping duiken we snel ons bed in. Morgen gaan we beginnen aan de terugtocht richting Los Angeles.